لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

افخم: ايران با هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق مخالف است


دواطلبان شیعه که برای مقابله با داعش به نیروهای ارتش عراق پیوسته اند
دواطلبان شیعه که برای مقابله با داعش به نیروهای ارتش عراق پیوسته اند
همزمان با انتشار گزارش ها در خصوص مقابله ارتش عراق و داوطلبان با نيروهای دولت اسلامی عراق و شام،‌داعش، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز شنبه ۲۴ خرداد گفته است، ايران مخالف هرگونه دخالت خارجی در عراق است.

به گزارش «تسنيم»، مرضيه افخم با اشاره به تحولات نظامی اخير در عراق گفته است: عراق از ظرفيت و آمادگی‌های لازم نظامی و توان و انگيزه مردمی در برابر عوامل تروريسم و افراط گرائی برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش‌هاي مبنی بر اعزام نيرو از ايران به عراق ضمن رد اين گزارش ها، تاکید کرده است: هر حرکتی که اوضاع در عراق را پيچيده تر کند به نفع عراق و منطقه نبوده و مردم و دولت عراق از تمامی گروه‌های سياسی مذهبی و دينی در جبهه‌ای مشترک به تقابل با عناصر خشونت گرا، افراطی و تروريستی خواهند پرداخت و ما معتقديم يقينا حرکت در مسير تقويت وحدت ملی، همراهی و انسجام داخلی عراق بحران تروريستی جاری را بطور کامل مهار و توطئه‌ها را خنثی می‌کند.

شبکه خبری سی ان ان و همچنین وال استریت جورنال گزارش هایی در خصوص اعزام نیروهای ایرانی برای مقابله با نیروهای داعش منتشر کرده اند.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که نيروهای دولتی عراق به همراه دواطلبانی که به اين نيروها پيوسته اند توانسته اند پيشروی نيروهای دولت اسلامی عراق و شام،‌داعش، را متوقف کنند و برخی از مناطق را از اين شبه نظاميان باز پس بگيرند.

به گزارش رويترز، قاسم الموسوی، سخنگوی فرمانده کل نيروهای مسلح عراق روز شنبه ۲۴ خردادماه گفته است، نيروهای دولتی به همراه داوطلبان توانسته اند ابتکار عمل را در جبهه های مختلف نبرد با داعش در دست بگيرند.

سخنگوی فرمانده کل نيروهای مسلح عراق تصريح کرده است، نيروهای دولتی به همراه داوطلبان طی سه روز اخير پيروزی های چشمگيری به دست اورده اند.

قاسم الموسوی در ادامه گفته است: ما ابتکار عمل را در دست گرفته ايم و نه تنها موصل، بلکه ديگر مناطق را هم آزاد خواهيم کرد.

به گزارش رويترز، يک سخنگوی نيروی های ضد تروريستی عراق نيز گفته است در بمباران يک نشست نيروهای وفادار به حزب بعث عراق در استان دياله دست کم ۵۰ تن از جمله پسر عزت ابراهيم الدوری، از معاون صدام حسين، کشته شده اند.

به گزارش رويترز، همزمان با پيش روی نيروهای داعش در مناطق سنی نشين، افسران اطلاعاتی و نظامی طرفدار صدام حسين و وابستگان به حزب بعث عراق نيز توانسته اند از شرايط مخالفت با دولت نوری المالکی استفاده کرده با همراهی عشاير سنی کنترل برخی از مناطق را در دست بگيرند. از اين نيروها با عنوان ارتش نقشبندی نام برده می شود.

شبه‌نظاميان داعش٬ دولت اسلامی عراق و شام٬ که طی روز های اخير با تصرف استان نينوا و شهر موصل٬ توانسته بودند بخشی هايی از غرب عراق را به کنترل خود در آوردند٬ طبق گزارش‌ها نيروهای داعش دو روز پيش توانستند کنترل مناطقی را در استان دياله نیز دست بگيرند.

اما گزارش ها حاکی نيروهای دولتی توانسته اند نيروهای داعش را در چند منطقه مجبور به عقب نشينی بکنند.

در همين حال، نوری المالکی، نخست وزير عراق، نيز که جمعه به سامرا رفته بود از تجمع نيروهای داوطلب در سامره برای کمک به نيروهای امنيتی و تدارک مقابله با داعش خبر داد. نوری المالکی در جمع افسران ارتش در سامره در سخنانی که از تلويزيون عراق پخش شد، گفت که تروريست ها را نابود خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG