لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

عملیات گسترده ارتش و شبه‌نظامیان شیعه علیه نیروهای داعش


شبه‌نظامیان شیعه سپاه بدر که به ارتش عراق پیواسته‌اند.
شبه‌نظامیان شیعه سپاه بدر که به ارتش عراق پیواسته‌اند.
نیروهای ارتش عراق عملیات گسترده‌ای علیه شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی که بخش‌هایی از مناطق شمال عراق را تصرف کرده‌اند، آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش عراق، شهرهای تکریت مرکز استان صلاح‌الدین و مناطقی در جنوب شهر موصل مرکز استان نینوا را به شدت بمباران کرد.

خبرگزاری دولتی عراق هم گزارش داده است که جنگنده‌های ارتش، پایگاهی را که در آن شماری از رهبران حزب بعث و گروه داعش حضور داشتند را بمباران کردند. بنا بر این گزارش، در این حمله، ۵۰ نفر از رهبران دو گروه کشته شدند که احمد الدوری فرزند عزت الدوری معاون صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق از جمله آنها است.

همچنین ده‌ها تن از نیروهای ارتش با چتر از هواپیماها در شهر بیجی فرود آمدند. بزرگترین پالایشگاه نفت عراق در این شهر است.

از سویی نیروهای دولتی عراق یک کمربند امنیتی بر گرد بغداد پایتخت عراق ایجاد کردند. این در حالی است که داوطلبان ثبت نام خود را برای جنگ علیه شبه‌نظامیان تندرو ادامه می‌دهد.

این اقدام در پی آن صورت می‌گیرد که آیت الله علی سیستانی عالی‌ترین مرجع شیعه در عراق، در پیامی از تمام کسانی که توانایی حمل سلاح دارند خواست برای جنگ علیه گروه‌های تندرو و دفاع از مقدسات خود، بپاخیزند.

سایت عراقی القانون هم گزارش داده است که احمد الصافی نماینده آیت‌الله سیستانی در راس هیاتی از روحانیون، به شهر سامراء رسید. گفته می‌شود این اقدام برای تقویت روحیه نیروهای ارتش عراق است.

نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز جمعه به سامراء رفته بود و گفته بود که گردان‌های داوطلب به زودی به این شهر خواهند رسید تا به ارتش در جنگ علیه «تروریست‌ها» کمک کند.

تمام این رویدادها پس از آن روی می‌دهد که هفته گذشته، شبه‌نظامیان وابسته به گروه داعش، در یک پیشروی سریع، استان نینوا و بخشی از استان صلاح‌الدین را به تصرف خود در آوردند. سخنگوی این گروه همچنین در پیامی صوتی از نیروهای خود خواسته است به سمت بغداد، نجف و کربلا حرکت کنند.

داعش گروهی اسلامگرا است که در عراق و سوریه فعالیت می‌کند. این گروه که به روش‌های بسیار خشونت آمیز شهرت دارد، می‌گوید در پی برقراری امارت اسلامی است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از گروه‌های شبه‌نظامی سنی‌مذهب نیز در نبرد علیه نیروهای دولتی عراق شرکت می‌کنند.

شیخ یوسف قرضاوی رئیس «اتحادیه علمای مسلمان» که مقر آن در دوحه پایتخت قطر است، در بیانیه‌ای از فراخوان آیت‌الله سیستانی برای حمل سلاح به منظور جنگ علیه تندروهای سنی مذهب انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، در این بیانیه، حوادث عراق به «انقلاب فراگیر سنی‌ها» توصیف شده که «در نتیجه سیاست‌های ظلم از سوی ملتی که می‌خواهد آزاد زندگی کند و در مخالف با زندگی ذلیلانه» صورت گرفته است.

قرضاوی در این بیانیه ابراز عقیده کرده است که فراخوان مالکی به «جنگ مذهبی» در عراق می‌انجامد و باعث «گسستن تار و پود»جامعه این کشور می‌شود.

سنی‌ها در عراق نوری مالکی نخست وزیر شیعه این کشور را به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه خود متهم می‌کنند.

باراک اوباما رئیس جمهوری و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در سخنان خود، عامل اصلی بحران عراق را اختلاف میان سیاستمداران این کشور به خاطر گرایش‌های مذهبی دانستند.

این در حالی است که گروه‌های شبه نظامی شیعه اکنون به جنگ علیه گروه‌های شبه‌نظامی سنی پیوستند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شبه‌نظامیان گروه عصائب اهل الحق و حزب الله عراق از جمله این گروه‌ها هستند. برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که نیروهای «جیش المهدی» وابسته به مقتدی صدر که تعلیق فعالیت‌های خود را اعلام کرده بود نیز با انجام رژه در چند شهر جنوبی عراق، پیوستن خود را به جنگ علیه شیه نظامیان سنی اعلام کردند.

از سویی پلیس عراق اعلام کرد دستکم هفت‌تن از نیروهای نظامی اقلیم کرستان موسوم به پیشمرگه، در حمله هوایی ارتش عراق به استان دیالی، کشته شدند. این حمله شامگاه شنبه روی داده است.

اما مدیر کل نیروهای امنیت اقلیم کردستان می‌گوید تنها دو نفر از نیروهای کرد در حمله هوایی به شهرک جلولاء کشته شده‌اند.

نیروهای پیشمرگه در روزهای گذشته کنترل برخی مناطق در مرز اقلیم کردستان را در دست گرفته‌اند. شهر نفت‌خیز کرکوک و بخش‌های از استان نینوا از جمله شهر خانقین، از آن جمله است. این مناطق بخشی از سرزمین‌هایی است که کردها بر سر حاکمیت بر آنها با دولت مرکزی عراق اختلاف داشتند.

شامگاه شنبه، ‫نخست وزیر اقیلم کردستان و فرماندهی نیروهای پیشمرگه در بیانیه‌ای مشترک اطمینان دادند که نیروهای کرد درمقام دفاع هستند و به هیچ عنوان پیشروی نخواهند کرد.

در این بیانیه آمده است که مساله عراق راه حل نظامی ندارد و تنها با توافق سیاسی گروه‌های مختلف می‌توان آرامش را به عراق بازگرداند. این بیانیه همچنین از تشکیل اتقاق عملیاتی نظامی و امنیتی عالی در اقلیم کردستان خبر داده است. این بیانیه به مردم مناطق تحت کنترل پیشمرگه اطمینان داده که امنیت آنها حفظ خواهد شد و هیچ خطری آنها را تهدید نخواهد کرد.‬
XS
SM
MD
LG