لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۱

هشدار نماینده مجلس درباره آلودگی آب‌های شرب پروژه‌های مسکن مهر


مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود که اجرایی شد و قرار بود مشکل مسکن در ایران را «ریشه‌کن» کند
مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود که اجرایی شد و قرار بود مشکل مسکن در ایران را «ریشه‌کن» کند
کمال‌الدین پیرموذن، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس، از «نفوذ فاضلاب در لایه‌های زیرزمینی آب و آلوده شدن آب‌های شرب» در مجتمع‌های مسکونی ساخته شده در پروژه‌های مسکن مهر خبر داده است.

آقای پیرموذن این اتفاق را یک « فاجعه زیست محیطی» خوانده است.

سعید متصدی، معاون سازمان محیط زیست، نیز نسبت به «احتمال استفاده از آب چاه برای مصارف شرب در صورت صرفه جویی نکردن در مصرف آب و مبتلا شدن شهروندان به سرطان بر اثر مصرف این آب هشدار داده است.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای پیرموذن روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهرک‌ها و مسکن‌های مهر ساخته شده در دولت سابق بالاخص در شهرک پردیس، فکری برای مسئله فاضلاب آنها نشده است که این موجب نفوذ فاضلاب در لایه‌های زیرزمینی و آلوده شدن آب‌های شرب می‌شود که این یک فاجه زیست محیطی ملی است.»

پیش از این نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳گفته بود: «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی حتی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند. »

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود. آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران ، در سال ۱۳۹۰ گفته بود که با اجرای پروژه مسکن مهر تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش مشکل مسکن در ایران ریشه‌کن می‌شود.

این در حالی است که عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی، بارها نسبت به پروژه‌های مسکن مهر انتقاد کرده است.

وی سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در جلسه علنی مجلس گفت که «مکان‌یابی مسکن مهر در جاهایی انجام شده که فاقد امکانات زیربنایی است. »

افزایش بیماری‌های ریوی و قلبی بر اثر مصرف بنزین غیراستاندارد

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به بررسی موضوع بنزین‌های غیراستاندارد با حضور مسئولان در جلسه این فراکسیون گفت: «براساس گزارشاتی که داده شده، بنزین تولیده شده در پتروشیمی‌ها از حیث آرماتیک بالای ۳۵ درصد و از حیث بنزن بیش از ۱ درصد است که این مسئله موجب دامن زدن و افزایش بیماری‌های ریوی و قلبی می‌شود. »

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: «در حال حاضر دیگر بنزین غیراستاندارد و آلوده در کشور مصرف نمی‌شود و قرار است که بنزین‌های تولیدی بر اساس استانداردهای جهانی و یورو۴ باشد. »

ایران تا سال ۸۸ چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زا است و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

در سد فشافویه دیگر ماهی نگهداری نمی‌شود

آقای پیرموذن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کشته شدن ماهی‌های نگهداری شده در سد فشافویه «بی‌توجهی مسئول سد، عدم توجه در تخلیه فاضلاب و تراکم ۸ برابری نگهداری‌ ماهی‌ها» را دلیل کشته شدن ماهی‌ها ذکر کرد.

وی افزود: «قرار شد دیگر در این سد، ماهی نگهداری نشود.»

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، محسن شوکتی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری، از مرگ حدود ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه، در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی، خبر داد.

هشدار درباره امکان استفاده از آب چاه و خطر سرطان

سعید متصدی، معاون سازمان محیط زیست، هشدار داده که «در صورت صرفه‌جویی نکردن در مصرف آب وزارت نیرو برای جبران کمبودها ناچار به استفاده از آب چاه برای مصارف شرب خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر آقای متصدی اضافه کرد: « به دلیل بالا بودن مقدار عناصری مانند نیترات و کادمیوم در منابع زیرزمینی احتمال ابتلا به سرطان برای شهروندان به وجود می‌آید.»

معاون سازمان محیط زیست به دو مشکل کیفیت میکروبی و کیفیت شیمیایی در آب چاه اشاره کرد و افزود: «کیفیت میکروبی را می‌توان به استفاده از روش‌هایی مانند کلرزنی و افزودن ازن به آب به استاندارد رساند اما در مورد کیفیت شیمیایی کار به این سادگی نیست.»

به گفته او، «در بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی آلودگی به نیترات و کادمیوم را داریم. ممکن است این مواد با غلظت بالا وارد سیستم تصفیه آب شوند و چنانچه غلظت آنها بالا باشد موجب سرطانزایی در افرادی که این آب را مصرف می‌کنند می‌شود.»
XS
SM
MD
LG