لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

چاپ و تزریق «۵۰ هزار میلیارد تومان» پول در دوران احمدی‌نژاد


روزنامه شرق، چاپ تهران، در شماره روز پنج‌شنبه، ۱۱ مهر، گزارش داد که دولت محمود احمدی‌نژاد در هشت ‌سال گذشته حدود ۵۰ هزار ميليارد تومان پول، چاپ و وارد اقتصاد ايران کرده است.

به نوشته روزنامه شرق، چاپ این میزان پول در کشور از جمله عوامل «افزايش نقدينگی» ایران از ۷۰ هزار ميليارد تومان در سال ۸۴ به ۴۷۰ هزار ميليارد تومان در حال حاضر است.
بر اساس آماری که در اين گزارش آمده است، تمام دولت‌های قبل و بعد از انقلاب سال ۵۷ در ایران ۳۲ هزار ميليارد تومان پول چاپ کرده‌اند، در حالی‌ که دولت احمدی‌نژاد به تنهايی آن هم در کمتر از هشت ‌سال ۵۰ هزار ميليارد تومان پول چاپ و وارد اقتصاد ايران کرده است.
روزنامه شرق افزوده است که اين آمار پس از روی کار آمدن دولت جديد در کشور منتشر شده و بر مبنای آن، خالص دارايی‌های شبکه بانکی در هشت ‌سال گذشته از ۳۲ هزار و هفتصد ميليارد تومان به ۸۱ هزار و يک ميليارد تومان رسيد.

به ‌اين ‌ترتيب اين شاخص در طول دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دو و نيم برابر شد که همين مسئله به افزايش نقدينگی و تورم در کشور منجر شده است.
اين گزارش با يادآوری هشدارهای اقتصاددانان درباره «تبعات منفی چاپ پول» بر اقتصاد ايران به‌خصوص در سال‌های ابتدايی روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، می‌افزاید که «نه دولتمردان و نه شخص محمود احمدی‌نژاد به هيچ‌ یک از اين هشدارها توجه نکردند».
شرق درباره نحوه هزينه‌کرد پول‌های چاپ شده در دوران رياست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، نوشته است که بخشی از اين پول‌ها «در نتيجه عدم‌ انضباط‌ مالی دولت» چاپ شد تا «هزينه‌های جاری دولت» پوشش داده شود.

به گفته این روزنامه، بخشی از آن هم برای «تحقق مصوبات سفرهای استانی» چاپ شده است.
اين گزارش افزوده است که «دو طرح مسکن‌ مهر و بنگاه‌های زودبازده هم بخش اعظمی از پول‌های چاپ‌شده را بلعيدند تا معضل بيکاری و مسکن اقشار کم‌درآمد حل شود، در حالی‌ که اين دو معضل با صرف منابع کلان باز هم به قوت خود باقی است».
محمود احمدی‌نژاد در پايان دوران رياست جمهوری خود، قاطعانه از عملکرد دولت‌های نهم و دهم دفاع کرده و گفته بود که او در «يکی از سخت‌ترين شرايط تاريخی» زمام امور کشور را به دست گرفت، اما دولتش «هيچ تصميمی عليه ملت ايران نگرفته است».
او گفته بود: «يکی از فشارهای سنگين به ما اين بود که به مردم پول داديم. ولی بايد می‌داديم دولت در تمام تصميمات خود را جای مردم گذاشت. ما آمديم به کمک مردم، نه اين که مردم را له کنيم.»
XS
SM
MD
LG