لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۶

اوباما: ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در عراق ایفا کند


باراک اوباما٬ رئيس جمهور ایالات متحده
باراک اوباما٬ رئيس جمهور ایالات متحده
رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که ایران می‌تواند «نقش سازنده‌‌ای» در بازگرداندن ثبات به عراق ایفا کند. وی همچنین افزود که آمریکا آماده است تا شماری مشاور نظامی را به عراق اعزام کند.

باراک اوباما ۲۹ خردادماه در جمع خبرنگاران در واشینگتن گفت که ایالات متحده معتقد است که اگر ایران نیز همچون آمریکا بر اتحاد مردم عراق و احترام برابر به حقوق شیعیان و سنی‌ها در این کشور تاکید داشته باشد٬ می‌تواند «نقش سازنده‌ای» در ایجاد ثبات در عراق ایفا کند.

وی تاکید کرد که ایران باید از اقداماتی که به اختلافات فرقه‌ای دامن می‌زند٬ خودداری کند و با تاکید بر این که بحران در مرزهای عراق و ایران٬ به نفع تهران نیست افزود که حمایت نظامی ایران از شیعه می‌تواند شرایط را بدتر کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که در همین روز جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ احتمال همکاری با ایران درباره بحران عراق را منتفی دانست٬ اما در عین حال احتمال داد که واشینگتن با تهران در مورد عراق تبادل اطلاعات داشته باشد.

باراک اوباما در سخنان روز پنجشنبه خود از امکان همکاری آمریکا و ایران سخنی به میان نیاورد و تنها ضمن تاکید بر «اختلافات گسترده» ایران و آمریکا بر سر مسائل مختلف٬ گفت باید صبر کرد و دید ایران چه رویکردی را در قبال عراق در پیش می‌گیرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در ادامه اظهار کرد که آماده است تا حداکثر ۳۰۰ مشاور نظامی را به منظور «آموزش٬ مشاوره و حمایت از نیروهای امنیتی عراق»٬ عازم این کشور کند.

وی تاکید کرد که این به منزله بازگشت آمریکایی‌ها به میدان نبرد نیست و این افراد برای مقابله با تروریست‌ها٬ به عراقی‌ها کمک خواهند کرد.

ایالات متحده اخیرا نیز اعلام کرده بود که به منظور محافظت از سفارتخانه خود در بغداد٬ حدود ۳۰۰ سرباز به عراق و کشورهای اطراف آن اعزام می‌کند.

در حالی که بحران در عراق همچنان ادامه دارد٬ وزیر خارجه عراق ۲۸ خردادماه از آمریکا خواست تا حملات هوایی‌ای را علیه شبه‌نظامیان داعش ترتیب دهد.

رئیس ستاد کل ارتش آمریکا ضمن تایید این خبر گفته است که تا زمانی که واشینگتن اطلاعات موثق بیشتری دریافت نکند٬ نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.
XS
SM
MD
LG