لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۶

جان کری بر حمایت پایدار و قوی آمریکا از عراق تاکید کرد


جان کری (چپ) در دیدار با نوری‌ المالکی در بغداد- دوم تیرماه ۱۳۹۳
جان کری (چپ) در دیدار با نوری‌ المالکی در بغداد- دوم تیرماه ۱۳۹۳
وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه اطمینان خاطر داد که کشورش از دولت عراق به صورت «پایدار و قوی» حمایت خواهد کرد. در همین روز بغداد به واشینگتن نیز ضمانت قانونی داد که از نیروهای ویژه آمریکایی در عراق محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری دوم تیر ماه در بغداد ضمن تاکید بر حمایت «قوی و پایدار» آمریکا از عراق٬ تاکید کرد که یکپارچگی تنها زمانی به این کشور باز می‌گردد که رهبران عراق گام‌های لازم را برای متحد کردن مردم این کشور بردارند.

وی افزود که نوری المالکی٬ نخست وزیر عراق٬ چند مرتبه تاکید کرده است که از ۱۰ تیرماه برای ایجاد دولتی جدید با حضور سیاستمداران سنی و کرد و دادن سهمی از قدرت به آن‌ها اقدامات لازم را در پیش خواهد گرفت.

در همین خصوص آیت‌الله سیستانی٬ بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان در عراق٬ نیز خواستار تشکیل دولت جدید در عراق شده است که در «سطح ملی» پذیرفته شده باشد و از «اشتباهات گذشته» دوری کند.

جان کری روز دوشنبه در بغداد گفت که عراق با «تهدیدهای اساسی‌» موجه است و باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با این تهدید‌ها وارد عمل شود.

وی افزود آینده عراق بستگی به تصمیم‌هایی دارد که بغداد در روز‌ها و هفته‌های آینده می‌گیرد.

پیش از این باراک اوباما٬ رییس جمهوری ایالات متحده گفته بود که آماده است تا حداکثر ۳۰۰ مشاور نظامی را به منظور «آموزش٬ مشاوره و حمایت از نیروهای امنیتی عراق» عازم این کشور کند٬ تصمیمی که انتقاد رهبر جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دولت عراق متعهد شده است تا از نیروهای آمریکایی در خاک عراق حفاظت کند.

کاخ سفید تاکید کرده است که این ضمانت بغداد به صورت متنی دیپلماتیک در اختیار واشینگتن قرار گرفته است.

آمریکا ضمن این حمایت‌ها تاکید دارد که عراق باید برای بحران پیش‌آمده به دنبال راه‌حلی سیاسی باشد.

تنش میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان دولت اسلامی عراق و شام٬ داعش٬ همچنان در عراق ادامه دارد و به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ هم‌زمان با عقب‌نشینی نیروهای عراقی از چند شهر در غرب این کشور٬ داعش به پیشروی خود در این مناطق ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG