لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

اوکراین توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کرد


رهبران گرجستان (سمت چپ تصویر)، مولدوای (نفر میانی) و اوکراین (سمت راست تصویر) در حال امضای توافق‌نامه با اتحادیه اروپا
رهبران گرجستان (سمت چپ تصویر)، مولدوای (نفر میانی) و اوکراین (سمت راست تصویر) در حال امضای توافق‌نامه با اتحادیه اروپا

رهبری اوکراین سرانجام توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا را روز جمعه، ۶ تیر ماه در بروکسل، پایتخت بلژیک، امضا کرد، توافق‌نامه‌ای که رئیس جمهور پیشین اوکراین با خودداری از امضای آن زمینه‌ساز انقلاب در کشورش شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین که برای امضای این توافق‌نامه به بروکسل رفته بود، امروز را مهم‌ترین روز در تاریخ کشور خود پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و متعاقب آن استقلال اوکراین نامید.

آقای پوروشنکو با اشاره به رویدادهای چند ماه اخیر در اوکراین، نظیر انقلاب و درگیری‌های داخلی، اظهار داشت: «اوکراین در طول ماه‌های اخیر بالاترین بهای ممکن را پرداخت کرده است تا رویای اروپایی خود را محقق سازد.»

این گزارش بیان می‌کند که پترو پوروشنکو برای امضای این توافق‌نامه به‌طور نمادین از همان قلمی استفاده کرد که سال گذشته قرار بود ویکتور یانوکوویچ، رئیس مخلوع اوکراین، توافق‌نامه را با آن امضا برساند.

استقبال شهروندان اوکراین از امضای توافقنامه همکاری این کشور با اتحادیه اروپا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:57 0:00

هم‌زمان توافق‌نامه‌های مشابهی نیز میان کشورهای مولداوی و گرجستان با اتحادیه اروپا امضا شده است.

امضای این توافقنامه‌‌ها به گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان اوکراین، مولداوی و گرجستان با اتحادیه اروپا می‌انجامد.

در همین حال خبرگزاری‌ روسی اینترفکس، واکنش گریگوری کاراسین، معاون وزیر امور خارجه روسیه را بازتاب داده است که هشدار می‌دهد امضای توافق‌نامه میان اوکراین و اتحادیه اروپا «تبعات خطرناکی» خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه نیز اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را نقل کرده است که می‌گوید جامعه اوکراین را مجبور به انتخاب از میان اتحادیه اروپا یا روسیه کرده‌اند و همین مسئله باعث چنددستگی در این کشور شده است.

آقای پوتین با اشاره به انقلاب سال گذشته اوکراین گفت: «کودتای ضدقانون اساسی در کی‌یف و تلاش برای القای این امر غیرواقعی که اوکراین باید از میان اتحادیه اروپا و روسیه یکی را انتخاب کند، جامعه اوکراین را دچار چنددستگی و رویارویی داخلی دردناکی کرده است.»

اوکراین در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های گسترده شورشیان جدایی‌طلب در شرق این کشور است که طرفدار روسیه هستند.

بر این اساس پترو پوروشنکو به تازگی اعلام آتش‌بس یک‌جانبه کرده که رهبر خودخوانده جدایی‌طلبان دونتسک نیز پذیرفته است که تا روز یکشنبه به آن متعهد بماند.

اما ولادیمیر پوتین امروز بر لزوم آتش‌بس طولانی مدت در اوکراین تاکید کرده و از دولت این کشور خواسته است که گفت‌وگو با رهبران شورشیان را آغاز کند.

جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد در رابطه با رخدادهای اوکراین که امروز، جمعه، منتشر شده است، بیان می‌کند که از آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۱۰ هزار اوکراینی کشور خود را ترک کرده و به روسیه گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG