لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

ژنرال دمپسی همکاری با ایران را در عراق غیرممکن ندانست


ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در گفت‌وگویی با رادیوی آمریکایی ان‌پی‌آر، از رد کامل همکاری با ایران و نیروهای مورد حمایت آن کشور در عراق پرهیز کرد؛ با وجود این با تاکید بر تردیدها گفت برای چنین همکاری احتمالی «راه درازی» در پیش خواهد بود.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید یکی از چیزهایی که لازم است آن کشور بداند، این است که آیا ایران وارد کارزار شده و «از نیروهای امنیتی عراق حمایت می‌کند و به آنها مشاوره می‌دهد».

به گفته این مقام بلندپایه نظامی «بسیار مهم است پیش از آنکه درباره موضعی تصمیم بگیریم، واقعیت‌ها را در صحنه بدانیم.»

به گفته ژنرال دمپسی، ایالات متحده به این موضوع «که کجا و چه زمانی لازم داریم تا در فضایی مشترک و برای دست‌یابی به هدف احتمالی مشترک» علیه دولت اسلامی عراق و شام، با ایران همکاری کنیم، «به دور از احساسات نگاه خواهد کرد».

او افزوده است «ولی من می‌توانم این را با اطمینانی نسبی اعلام کنم که اهداف آنها در عراق، کاملا با اهداف ما موازی نخواهد شد و ما در این مورد یقین داریم».

این مقام ارتش آمریکا در حالی که همکاری احتمالی با ایران را در نقطه‌ای غیر ممکن و محال نمی‌داند، اما تاکید دوباره دارد «راه درازی» برای چنین چیزی در پیش خواهد بود.

پیشتر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پایان ماه خرداد، احتمال همکاری با ایران درباره بحران عراق را منتفی دانسته بود، اما در عین حال احتمال داده بود که واشینگتن با تهران در این مورد تبادل اطلاعات داشته باشد.

کری در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» تاکید کرده بود که او پیشنهادی برای همکاری با ایران در مورد حل بحران عراق نداده است و نمی‌داند اخبار در این مورد از کجا می‌آید.

ژنرال دمپسی در عین حال گفته است یکی از کارهایی که ممکن است ایالات متحده به آن دست بزند، حمله هوایی به چهره‌های مهم شورشیان در عراق است.

آمریکا اکنون گروهی از مشاوران نظامی خود را برای حمایت از ارتش عراق به آن کشور فرستاده و با وجود آنکه گزارش‌هایی در مورد عدم علاقه واشینگتن به دخالت هوایی در آن کشور منتشر شده، اما کاخ سفید گزینه‌ای را رد نکرده است.

XS
SM
MD
LG