لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

سازمان ملل خواستار گنجاندن مسئله حقوق بشر در مذاکرات اتمی ایران شد


ناوی پیلای
ناوی پیلای

در حالی که ایران در وین در حال مذاکره اتمی است، مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیرماه، از طرفین مذاکرات اتمی خواست که به مسائل نگران‌کننده حقوق بشری ایران هم بپردازند.

این خواسته‌ای است که از زمان سرعت گرفتن مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی بارها توسط سازمان‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر در سراسر دنیا تکرار شده است.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز رسما پا به میدان گذاشت و از جمهوری اسلامی و کشورهای ۵+۱ خواست تا مسائل حقوق بشری را نیز در چارچوب مسائل اتمی ایران بگنجانند.

ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل، به طرفین مذاکره اتمی توصیه کرد که «هر گفت‌وگویی با ایران مسئله حقوق بشر را نیز شامل شود».

خانم ناوی پیلای، عالی‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل، همچنین تاکید کرد که مسئله‌ای که به‌ویژه باعث نگرانی سازمان ملل است مسئله اعدام‌ها در ایران است که در سال‌های گذشته، به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، شدت گرفته بود.

بنا بر آمار رسمی ارائه شده در سال ۲۰۱۳ ميلادی، ايران با ۳۶۹ اعدام و عراق با ۱۶۹ اعدام، پس از چين، بالا‌ترين ميزان اجرای مجازات اعدام در جهان را داشته‌اند.

به گفته خانم پیلای، تا هفته گذشته بیش از ۲۵۰ نفر در یک سال گذشته قربانی اعدام شده‌اند.

خانم پیلای که خود در شهر وین، محل مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک، به سر می‌برد در حاشیه کنفرانسی در این شهر اعلام کرد که یکی از مسائل بسیار نگران‌کننده دادگاه‌هایی است که «احساس می‌کنیم عادلانه نیستند».

او گفت: «تعداد زیاد اعدام‌ها در نتیجه دادگاه‌هایی که احساس می‌کنیم عادلانه نیستند یا دادگاه‌های مبتنی بر اتهام‌های بی‌پایه و اساس باعث نگرانی فراوان‌اند.»

این دور از گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی که از آن به عنوان «وین ۶» یاد می‌شود از آن رو بسیار مهم است که طرف‌های مذاکره باید توافق موقت سوم آذرماه پارسال در ژنو را تا پیش از پایان مهلت شش‌ ماهه‌ای که روز بیستم ژوئیه، ۳۰ تیرماه، به پایان می‌رسد به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند.

XS
SM
MD
LG