لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

کمیسر عالی سازمان ملل خواستار توقف حکم اعدام راضیه ابراهیمی شد


ناوی پیلای٬ کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر
ناوی پیلای٬ کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه خواستار توقف اعدام راضیه ابراهیمی ۲۱ ساله شد. طبق گزارش‌ها خانم ابراهیمی در سن ۱۷ سالگی همسرش را در اهواز به قتل رسانده است.

ناوی پیلای٬ کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر روز پنجشنبه پنجم تیرماه گفت: «اعدام قریب‌الوقوع راضیه ابراهیمی بار دیگر مسئله غیرقابل قبول مجازات اعدام برای مجرمان نوجوان در ایران را در کانون توجه قرار می‌دهد… شرایط وقوع جرم هر آنچه که باشد٬ اعدام مجرمان نوجوان (زیر ۱۸ سال) طبق قوانین حقوق‌ بشری بین‌المللی٬ ممنوع است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم پیلای تاکید کرد: «از مقام‌های ایران می‌خواهم تا اعدام راضیه و سایر مجرمان نوجوان را متوقف کنند.»

راضیه ابراهیمی که اکنون ۲۱ سال دارد٬ سال ۸۸ به جرم قتل همسرش دستگیر شد.

خانم ابراهیمی ۲۷ خردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: «وقتی ۱۴ سال بیشتر نداشتم به اصرار پدرم با پسر همسایه‌مان که خواستگارم بود ازدواج کردم… ۱۵ ساله بودم که فرزندم به دنیا آمد… شوهرم با من بدرفتاری می‌کرد. او هر موضوع کوچکی را بهانه قرار می‌داد تا به من توهین کند. حتی گاهی کتکم هم می‌زد.»

او که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده است٬ افزود: «یک شب قبل از حادثه بار دیگر او مرا کتک زد آن شب تا صبح نخوابیدم و به اتفاقاتی فکر کردم که در آن سه سال رخ داده بود. صبح سلاحی را که در خانه داشتیم برداشتم و با آن شوهرم را کشتم. بعد جسدش را در باغچه دفن کردم و به پلیس گزارش دادم همسرم ناپدید شده است٬ اما پدرم بعد از چند روز جنازه را در حیاط پیدا و مرا به پلیس معرفی کرد.»

به گفته خبرگزاری فرانسه قرار بر این بود که راضیه ابراهیمی بهار امسال به اتهام قتل به دار آویخته شود٬ اما اجرای این حکم متوقف شد.

اخیرا سازمان عفو بین‌‌الملل از احتمال اعدام راضیه ابراهیمی خبر داده و خواستار توقف اجرای این حکم شده است.

ناوی پیلای در اظهارات روز پنجشنبه خود، اعدام افرادی که تا پیش از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند را غیر قابل قبول دانست.

به گفته سازمان ملل، در حال حاضر دستکم ۱۶۰ تن در ایران به دلیل جرایمی که گفته می‌شود تا پیش از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند٬ در صف اعدام قرار دارند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در عین حال خواستار حذف فوری مجازات اعدام از قوانین جزایی جمهوری اسلامی شده است.

سازمان ملل می‌گوید که از آغاز سال میلادی ۲۰۱۴ بیش از ۲۵۰ تن در ایران اعدام شده‌اند.

به گفته این سازمان، ایران دومین کشور جهان از نظر تعداد بالای اعدام است.

XS
SM
MD
LG