لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

اسرائیل شش مظنون به قتل نوجوان فلسطینی را بازداشت کرد


قتل محمد ابوخضیر به اعتراض گسترده فلسطینیان علیه اسرائیل انجامیده است
قتل محمد ابوخضیر به اعتراض گسترده فلسطینیان علیه اسرائیل انجامیده است

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، و پلیس این کشور گروهی از یهودیان افراطی را در ارتباط با ربایش محمد ابوخضیر، نوجوان فلسطینی، و قتل او بازداشت کردند.

گزارش‌ها حاکی است که ربایندگان محمد ابوخضیر ۱۶ ساله او را زنده زنده سوزانده‌اند، رخدادی که کشف آن در روزهای اخیر واکنش‌های شدید فلسطینیان و درگیری در اورشلیم شرقی و شهرک‌های عرب‌نشین اسرائیل را به دنبال داشته است.

در این حال سازمان شین بت روز یکشنبه، ۱۵ تیر، اعلام کرد که این سازمان به همراه پلیس اسرائیل «گروهی از مظنونین یهودی را به ظن ارتباط در ربایش و قتل محمد ابوخضیر پیش از سپیده‌دم امروز دستگیر کرده است».

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از این رخداد می‌نویسد که اگرچه انتشار جزئیات بیشتری از هویت این مظنونین به حکم دادگاه ممنوع شده است، اما سازمان حقوقی «حونینو» که از یهودیان افراطی دست‌راستی دفاع می‌کند، اعلام کرده که وکالت این شش نفر را بر عهده دارد و این افراد در دادگاه شهر «پتخ تیکوا» محاکمه می‌شوند.

به گفته یکی از سخنگویان سازمان حونینو، دادگاه اسرائیل حکم بازداشت پنج نفر از این مظنونین را برای مدت هشت روز و نفر ششم را برای پنج روز تمدید کرده است، در حالی که آنها اجازه نیافته‌اند با وکلای خود دیدار داشته باشند.

ربایش محمد ابوخضیر در پی قتل سه نوجوان اسرائیلی در کرانه باختری رخ داد که همین مسئله ماجرا را به انتقام‌گیری شبیه می‌سازد.

تحقیقاتی که در رابطه با چگونگی قتل محمد ابوخضیر انجام گرفته است نشان می‌دهد که ریه او انباشته از دود بوده و همین امر گواه آن است که مقتول قبل از سوزانده شدن، زنده بوده است.

محمد ابوخضیر روز جمعه به خاک سپرده شد در حالی که مراسم تشییع جنازه او علی‌رغم تدابیر امنیتی به اعتراض گسترده فلسطینی‌ها علیه اسرائیل تبدیل شد.

از سو دیگر، اسرائیل نیز که قتل سه نوجوان شهروند کشور خود را به حماس نسبت می‌دهد، اقدام به حملات هوایی علیه این سازمان در نوار غزه کرده است.

اسرائیل در این راستا یکی از بستگان محمد ابوخضیر به نام طارق ابوخضیر را نیز بازداشت کرد که تصاویر منتشر شده حکایت از اعمال خشونت شدید پلیس علیه او را داشت، امری که اعتراض واشینگتن را به دنبال داشت. طارق ابوخضیر در آمریکا تحصیل می‌کند.

XS
SM
MD
LG