لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

وزیر خارجه اسرائیل ترور مقامات حماس را خواستار شد


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل

همزمان با تشدید وضع امنیتی در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، وزیر امور خارجه اسرائیل با رد آتش‌بس میان این کشور با جنبش حماس در غزه، آشکارا خواهان ترور سران ارشد این جنبش شد.

آویگدور لیبرمن روز جمعه، سیزدهم تیر، در بازدید از شهر راکت‌زده «سدروت» در جنوب اسرائیل گفت که تشکیلات امنیتی کشورش باید ترور خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، و اسماعیل هنیه، نخست وزیر پیشین دولت حماس در غزه و معاون مشعل، را در دستور کار خود قرار دهد.

آقای لیبرمن اعلام کرد که این دو برای ما «هدفی مشروع»اند.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین از آمریکا خواست، به امیرنشین قطر که «میزبان خالد مشعل در سال‌های اخیر بوده» و «حامی مالی حماس باقی مانده» این «پیام» را برساند که «حق میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را ندارد».

لیبرمن تشدید حملات هوایی و زمینی کشورش علیه غزه را نیز مورد حمایت قرار داد.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است، کشورش «آرامش را با آرامش و حمله را با حمله» پاسخ خواهد داد.

اسرائیل به حماس و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه ضرب‌الاجل داده است که تا آخرین ساعات شنبه، چهاردهم تیر، حملات راکتی به جنوب اسرائیل را متوقف کنند.

حملات راکتی از آغاز عملیات جستجوی اسرائیل در پی سه نوجوان ربوده شده این کشور در کرانه باختری شدت گرفته است.

در سه هفته‌ای که از آغاز ماجرای آدم‌ربایی و سپس کشف جسد این سه نوجوان یهودی سپری شده، حدود یک‌صد فروند راکت به مناطق مختلف جنوب اسرائیل شلیک شده است.

این حملات راکتی آسیب جانی نداشته، اما خساراتی وارد کرده و از جمله چند روز پیش یک کارخانه تولید رنگ در شهر «سدروت» را به آتش کشید.

ارتش اسرائیل می‌گوید، سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» اکثر راکت‌هایی را که احتمال می‌رفت به مناطق مسکونی اصابت کند، در هوا شکار و منهدم کرده است.

در همین حال جنگنده‌های اسرائیلی در ساعات غروب جمعه، سیزدهم تیر، به اهدافی که «کانون فعالیت‌های تروریستی» در غزه توصیف شد حمله کردند.

اسرائیل قتل سه نوجوان ربوده شده خود را کار عامر ابوعیشه و مروان القواسمه، از فعالان حماس در شهر الخلیل، دانسته و به جستجوی گسترده در پی این دو نفر ادامه می‌دهد.

بسیاری از ناظران می‌گویند، قتل نفتالی فرانکل، گیلعاد شاعر و ایال یفراخ جامعه اسرائیل را افراطی‌تر کرده و فراخوان راست‌گرایان این کشور برای انتقام‌گیری و مقابله به مثل ادامه دارد.

در مقابل فلسطینی‌ها می‌گویند، پس از قتل محمد ابوخضیر، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که روز چهارشنبه گذشته به دست راست‌گرایان اسرائیلی ربوده و در اطراف بیت‌المقدس کشته شد، یک نوجوان فلسطینی دیگر نیز در کرانه باختری ناپدید شده است.

در همین حال ناآرامی‌ در شرق و شمال بیت‌المقدس و کرانه باختری پس از تشییع جنازه روز جمعه جسد محمد ابوخضیر ادامه یافته است.

بخش شمالی بیت‌المقدس که محله فلسطینی‌نشین «شوعفاط» در آن قرار دارد و محل زندگی خانواده نوجوان فلسطینی به قتل رسیده است، همچنان شاهد بیشترین ناآرامی‌هاست.

فلسطینی‌ها می‌گویند، کالبدشکافی جسد محمد ابوخضیر نشان می‌دهد که ربایندگان او را زنده‌زنده به آتش کشیده‌اند.

اسرائیل در سه هفته اخیر بیش از چهار صد نفر از زندانیان امنیتی پیشین را که اکثرا در سال‌های گذشته در معامله میان حماس با اسرائیل آزاد شده بودند، همراه با شماری از نمایندگان ارشد حماس در شورای قانون‌گذاری فلسطینی دستگیر کرده است.

XS
SM
MD
LG