لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه «متوقف می‌شود»


خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه، ۲۵ تیر، گزارش دادند که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه این هفته متوقف خواهد شد و احتمال می‌رود که زمان گفت‌وگو‌ها تمدید شود.

خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و فارس به نقل از یک «عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران» خبر دادند که گفت‌وگو‌ها با ۱+۵ پس از حدود دو هفته روز جمعه، ۲۷ تیر ماه، متوقف خواهد شد.

طرفین تا روز ۲۹ تیر فرصت دارند توافق موقت ژنو که آذر پارسال به دست آمد را به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند. ولی در روزهای گذشته مقام‌های ایران و آمریکا اعلام کردند که اختلافات مهم بر سر بندهای توافق نهایی همچنان باقی است و از احتمال تمدید مذاکرات سخن به میان آورده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران که نامش فاش نشده است به خبرگزاری‌های ایران گفته که «قرار است مذاکرات ایران و ۱+۵ به‌ منظور نگارش پیش‌نویس توافق جامع برای چند ماه دیگر تمدید شود».

با این حال، وی تاکید کرده که ایران هنوز با تمدید مذاکرات موافقت نکرده است.

این مذاکره کننده ارشد از گفت‌وگوی طرف ایرانی با تیم مذاکره کننده آمریکایی در روز چهارشنبه خبر داده و گفت: «مذاکرات امروز با آمریکا و بحث درباره تمدید و شرایط تمدید مذاکرات انجام شده است، اما هنوز زمان دور آتی مشخص نشده است».

به نظر می رسد اشاره وی به دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا باشد.

خبرگزاری فارس از این مقام ایرانی نقل و قول کرده که گفت‌وگو‌ها درباره مدت زمان تمدید و شرایط آن در جریان است.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشته است: «توقف این دوره از مذاکرات به منزله شکست نیست. بر اساس توافقنامه ژنو، ۲۹ تیر ماه پایان مهلت شش ماهه برنامه مشترک اقدام است. با توجه به شرایط کنونی، دستیابی به توافق جامع تا این تاریخ مقدور به نبوده و نیاز به تمدید مهلت مذاکرات است».

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی به نقل از این عضو تیم ایران، توقف مذاکرات هسته‌ای را ناشی از «به تفاهم نرسیدن بر سر برخی موضوعات به ویژه موضوع ظرفیت غنی‌سازی» عنوان کرده است.

وی گفته است: «مهم‌ترین موضوع میان دو طرف که اختلاف‌ها همچنان بر سر آن ادامه دارد مسئله ظرفیت غنی‌سازی است که دو طرف با وجود ارائه مفاهیم و پیشنهاد‌هایی، در باره آن به نتیجه نرسیدند».

وزیر امور خارجه ایران روز ۲۴ تیر ماه پس از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی‌اش و کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «در این گفت‌وگو‌ها به اندازه کافی پیشرفت صورت گرفته و توصیه من تمدید زمان مذاکرات است».

وی اظهار داشت: «در حال حاضر پیشرفت‌ها آن ‌قدر بوده است که به رهبران سیاسی‌مان بگوییم این فرایند ارزش دارد که ادامه بیابد. توصیه من این است. مطمئنم وزیر خارجه آمریکا هم چنین پیشنهادی دارد».

وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه اظهار داشت که برای پاره‌ای مشورت‌ها به واشینگتن می‌رود.

بر اساس گمانه زنی رسانه‌ها، آقای کری قرار است در دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری، و احتمالا رهبران کنگره درباره پیشنهادهای ایران و لزوم تمدید مذاکرات تا دستیابی به یک توافق جامع و نهایی رایزنی و موافقت آن‌ها را جلب کند.

مذاکرات وین ششمین دور از گفت‌و گوهای میان ایران و گروه ۱+۵ از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در امرداد پارسال است. ایران که خواستار لغو همه تحریم‌های بین المللی علیه بخش‌های اقتصادی خود است اعلام کرده که حاضر است با جامعه بین المللی برای راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ایش همکاری کند ولی حاضر به توقف برنامه اتمی‌اش نیست.

کشورهای غربی در مقابل با ابراز نگرانی از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند که تهران باید ظرفیت غنی سازی اورانیوم را به شدت کاهش دهد تا امکان ساخت سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

کاهش غنی سازی اورانیوم، سرنوشت تاسیسات فردو و اراک و همچنین نحوه لغو تحریم‌های ایران از موارد اصلی اختلافی میان تهران و گروه ۱+۵ است که طرفین هنوز نتوانسته‌اند در مورد آن‌ها به توافق نهایی برسند گرچه از برخی پیشرفت‌ها در این زمینه‌ها خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG