لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

مذاکرات هسته‌ای چهار ماه دیگر تمدید شد


اشتون و ظریف
اشتون و ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد شنبه، ۲۸ تیر ماه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ برای چهار ما دیگر تمدید شد.

خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین می‌گوید در این بیانیه مشترک آمده است که طرف‌ها طی هفته‌های آینده و در شکل‌های مختلف به تشکیل نشست‌ها و ادامه مذاکرات اقدام می‌کنند.

در این بیانیه در عین حال تاکید شده است که با وجود پیشرفت‌های ملموس، همچنان در برخی موارد کلیدی فاصله قابل توجهی وجود دارد.

بنا بر گزارش‌ها ظرفیت غنی‌سازی ایران از جمله مهم‌ترین مسائلی است که بر سر آن میان ایران و طرف‌های گفت‌وگو اختلاف وجود دارد.

مقام‌های ایران و ۵+۱ چند روز است که در مورد احتمال تمدید گفت‌وگوها سخنانی گفته‌اند. در عین حال خبرگزاری رويترز از قول دیپلمات‌ها پیشتر گفته بود که طرف‌ها در خصوص تمديد مهلت توافق موقت ژنو توافق دارند، ولی این که آيا ايران باید در طول مذاکرات تا ماه نوامبر محدوديت‌های تازه‌ای در فعاليت هسته‌ای خود اعمال کند باعث ادامه مذاکرات در روز جمعه شد.

ایران نیز پیشتر -بنا بر گزارش‌ها- خواستار ادامه مذاکرات در چارچوب طرح «اقدام مشترک» ناشی از توافق موقت ژنو در سوم آذر ماه بود.

در بیانیه مشترک تهران و نماینده گروه ۵+۱، آمده است که طرف‌های گفت‌وگو مجددا تأکید می‌کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه «اقدام مشترک» را به صورت موثر و به موقع ادامه خواهند داد.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، از قول عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم ایران در مذاکرات، می‌گوید در چهار ماه آینده « دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در ۶ قسط به حساب ایران واریز می‌شود».

به گفته آقای عراقچی ایران اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد خود را که قبلا در شش ماه اول توافق ژنو به اکسید تبدیل کرده بود، به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند.

ایران در توافق موقت متعهد شده بود که به تبدیل نیمی از ذخیره گاز هگزا فلوراید اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد خود، به پودر اکسید اورانیوم ادامه دهد؛ آنچه برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می‌شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز سخنان مشابهی را در بیانیه‌ای گفته است که ایران نیمی از اورانیوم غنی شده خود را تا کنون به سوخت هسته‌ای تبدیل کرده و همچنین متعهد شده است که نیمه باقی مانده از اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را نیز به سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند. در مقابل، بخشی از تحریم‌های جهانی علیه ایران همچنان به حالت تعلیق باقی خواهد ماند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید «ما متوجه هستیم، نه فقط متوجه این موضوع که کجا تمایل داریم برویم، بلکه متوجه این موضوع که چه راه دوری را آمده‌ایم. یک سال پیش کم‌تر کسی حدس می‌زد که ایران به تمام تعهداتش در گام نخست توافق عمل کند و اینکه ما فعالانه در مورد رسیدن به توافقی جامع گفت‌وگو خواهیم کرد. اکنون ما چهار ماه دیگر فرصت داریم تا در این سفر سخت دیلپماتیک، کیلومترهای دیگری را طی کنیم. باشد که همه این لحظه را دریابند و از زمان اضافه شده استفاده کنند تا تصمیم‌های بنیادی گرفته شود؛ برای رسیدن به توافقی فراگیر که تمام جهان را مکانی امن‌تر خواهد ساخت.»

مهلت تازه برای رسیدن به توافق در گفت‌وگوها تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG