لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

درخواست اوباما و شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه


فلسطینی‌ها در حال فرار از خانه‌های خود در شجاعیه
فلسطینی‌ها در حال فرار از خانه‌های خود در شجاعیه

در حالی‌که شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه از «۴۷۰ نفر» فراتر رفته است، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و نیز شورای امنیت سازمان ملل با ابراز نگرانی از افزایش قربانیان غیرنظامی، خواستار برقراری فوری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس شدند.

شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای اضطراری برای گفت‌وگو در مورد خشونت‌های رو به افزایش و یافتن راهی برای پایان دادن به آن تشکیل داده است.

جلسه ۱۵ عضو شورای امنیت در ۳۰ تیر ماه (به وقت تهران)، زمانی برگزار شد که بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت‌وگویی را با رهبران منطقه خاورمیانه آغاز کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز «آتش‌بس فوری» بین اسرائیل و حماس را خواستار شده است.

مقام‌های آمریکایی طی روزهای گذشته ضمن حمایت از حق دفاع اسرائیل در برابر موشک‌پرانی به خاک آن کشور، بر نگرانی خود از کشته شدن غیرنظامیان تاکید کرده‌اند و از تل‌آویو خواسته‌اند به این موضوع توجه کند.

نماینده ارشد فرانسه در سازمان ملل پیش از جلسه شورای امنیت گفته بود این شورا منتظر است ببیند نتیجه دیدارهای دبیر کل با رهبران منطقه چه بوده و اینکه آیا امیدی هست که در مسیر آتش‌بس، رو به جلو حرکت کرد.

این نشست با درخواست اردن انجام شده است.

اوژن ریشارد گاسانا، سفیر رواندا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفته است اعضا «نگرانی عمیق خود را در مورد بالا رفتن شمار قربانیان اعلام کرده‌اند».

در بدترین روز حملات اسرائیل، که اکنون از زمین دریا و هوا انجام می‌شود، در روز یک‌شنبه ۲۹ تیر ماه -بنا بر گزارش‌ها- بیش از ۱۰۰ فلسطینی کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در بامداد دوشنبه، ۳۴ فلسطینی دیگر نیز قربانی حملات شدند و مجموع کشته‌شدگان بنا به گفته مقام‌های پزشکی در منقطه به ۴۷۲ نفر رسیده است.

در خشونت‌های یک‌شنبه عمده قربانیان ساکنان منطقه شجاعیه بودند؛ جایی که به گفته مقام‌های پزشکی «۷۲ نفر» کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز از کشته شدن ۱۸ سرباز خود طی عملیات روزهای گذشته خبر داده است. دو شهروند غیرنظامی آن کشور نیز در پی موشک‌پرانی‌ها از غزه جان خود را از دست داده‌اند.

یک سخنگوی شاخه نظامی گروه حماس روز یکشنبه اعلام کرد که این گروه یک سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفته است. اما اسرائیل ساعاتی بعد چنین چیزی را تکذیب کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که مقر آن در کرانه باختری قرار دارد، وضعیت در غزه را «غیرقابل مدارا» توصیف کرده و اسرائیل را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده است.

دولت اسرائیل گفته است به حملات خود برای پایان دادن به موشک‌پرانی‌های گروه حماس و شبه‌نظامیان در غزه -به گفته نخست‌وزیر آن کشور- «بدون توجه به فشارهای بین‌المللی» ادامه می‌دهد.

با این همه تل‌آویو آتش‌بسی چند ساعته و موقت را برای پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک برقرار کرد که در نهایت با ادامه موشک‌پرانی حماس، به آن خاتمه داد و حملات شدیدتری از سر گرفته شدند.

عملیات اسرائیل؛ «مرز بازدارنده» از هشتم ژوئن، دو هفته پیش آغاز شده و در این زمان نیز بیش از ۱۴۰۰ موشک از غزه به خاک آن کشور پرتاب شده‌ است.

XS
SM
MD
LG