لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

«بیش از ۷۰ تن» در حملات روز یکشنبه اسرائیل به غزه کشته شدند


گزارش‌های رسیده از نوار غزه حاکی است که شمار کشته شدگان حملات ارتش اسرائیل به این منطقه در روز یکشنبه ۲۹ تیرماه به بیش از ۷۰ تن رسیده است و ۱۳ نیروی نظامی اسرائیلی نیز در درگیری‌های این روز جان باخته‌اند.

در حالی که خبرگزاری مختلف خبر از کشته شدن بیش از ۷۰ تن داده‌اند، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که منابع فلسطینی تلفات خود در روز یکشنبه را تاکنون ۹۷ تن اعلام کرده‌اند که تعداد کشته شدگان فلسطینی از روز هشتم ژوئیه تا امروز را به ۴۳۵ نفر رسانده است.

عمده تلفات روز یکشنبه در منطقه شجاعیه که بین شهر غزه و مرز اسرائیل است روی داده و گزارش شده که ۶۲ نفر در آنجا بر اثر بمباران‌های آغاز شده از نیمه شب جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد زخمی‌های این روز نیز ۲۵۰ نفر گزارش شده که آمار مجروحان در ۱۳ روز گذشته را به سه هزار نفر رسانده است.

ارتش اسرائیل نیز در روز یکشنبه ۱۳ نیروی نظامی خود را از دست داد که تعداد کشته شدگان آن از روز پنجشنبه هفته گذشته را به ۱۸ نفر رسانده است. این بالا‌ترین میزان تلفات ارتش اسرائیل از زمان جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ است. دو غیر نظامی اسرائیلی نیز در روزهای گذشته جان خود را در اثر راکت پراکنی گروه‌های شبه نظامی مستقر در نوار غزه از دست داده بودند.

در همین حال، یک سخنگوی شاخه نظامی حماس روز یکشنبه اعلام کرد که این گروه یک سرباز اسرائیلی را در جریان جنگ غزه به اسارت گرفته است.

به گزارش رویترز، ابوعبیده که ماسک به صورت زده بود با حضور در تلویزیون حماس گفت که «ما یک سرباز صهیونیست را به اسارت گرفته‌ایم و رژیم اشغالگر خبر آن را اعلام نکرده است».

اسرائیل هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

فرار ساکنان شجاعیه

در نتیجه حمله ارتش اسرائیل به منطقه شجاعیه، هزاران نفر از ساکنان آن از خانه و کاشانه خود فرار کردند. همچنین بیمارستان الشفاء هم مملو از زخمی‌های حمله به این محله شده که در شرق نوار غزه واقع است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل گزارش داده که درباره حمله به شجاعیه گفته است: «ساکنان الشجاعیه از دو روز پیش پیام‌هایی صوتی دریافت کردند که از آنها می خواهد از منطقه خارج شوند.»

بعد از ظهر یکشنبه اسرائیل و حماس به در خواست صلیب سرخ با آتش‌بس دو ساعته موافقت کردند اما این آتش‌بس نتواست عملی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی ارتش اسرائیل با آتش‌بس دو ساعته‌ای در محله شجاعیه در نوار غزه برپایه پیشنهاد سازمان جهانی صلیب سرخ، موافقت کرد. قرار بود این آتش‌بس ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی آغاز شود و تا ساعت ۱۵:۳۰ ادامه داشته باشد. اما دقایقی پس از آغاز زمان آتش‌بس، نیروهای نظامی اسرائیلی بمباران شجاعیه را از سر گرفتند. اسرائیل حماس را به نقض توافق آتش‌بس و ادامه حملات خود از شجاعیه متهم کرد

ساکنان غزه می‌گویند که روز یکشنبه شاهد شدید‌ترین حملات نظامیان اسرائیل از زمین و دریا به این منطقه از زمان آغاز دور جدید خشونت‌ها در ۱۳ روز گذشته بود.

انفجار خمپاره‌ها در ساعت‌های شب، مناطق ساحلی غزه را لرزاند. شماری از خمپاره‌های شلیک شده از تانک‌های اسرائیلی به منازلی در شمال شرق نوار غزه اصابت کرد و ساکنان این منطقه برای درخواست کمک جهت خروج از این ناحیه، با شبکه‌های رادیویی محلی تماس گرفتند.

مسئولان بیمارستانی می‌گویند حمله هوایی اسرائیل به منزل خلیل الحیه از مقام‌های بلندپایه گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، به کشته شدن پسرش، عروس و دو کودک این مقام حماس انجامید. همچنین اصابت خمپاره به نزدیکی شهر رفح در جنوب نوار غزه، دستکم چهار فلسطینی را کشت.

دور تازه تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از پیدا شدن جنازه سه جوان اسرائیلی آغاز شد که در کرانه باختری رود اردن ربوده شده بودند. اسرائیل حماس را به دست داشتن در ربودن این جوانان متهم می‌کند؛ اتهامی که حماس آن را رد می‌کند.

از روز یکشنبه پس از آنکه حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در متوقف کردن شلیک راکت از این منطقه به مناطق اسرائیلی ناکام ماند، حمله زمینی به غزه آغاز شد.

اسرائیل می‌گوید هدف از این عملیات زمینی نابود کردن تونل‌هایی است که شبه‌نظامیان فلسطینی برای رخنه به اسرائیل استفاده می‌کنند.

ناکام ماندن تلاش‌های دیپلماتیک

تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی نا‌کام بود است. مصر، قطر، فرانسه، سازمان ملل متحد و شماری دیگر از طرف‌ها در این تلاش‌ها مشارکت می‌کنند.

یک مقام بلندپایه قطری به خبرگزاری رویترز گفته است که قطر روز یکشنبه میزبان نشستی میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواهد بود. دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، از دیگر برنامه‌های محمود عباس در این کشور خواهد بود.

بان گی مون این هفته به کویت، مصر، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی هم خواهد رفت.

یک منبع قطری نیز گفته است که محمود عباس با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

محمود عباس ماه آوریل گذشته پس از هفت سال تنش، به توافق آشتی با حماس دست یافته بود که به تشکیل دولت وفاق ملی فلسطینی انجامید.

پیشتر حماس پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی مصر را که اسرائیل آن را پذیرفته بود، رد کرده بود. حملاس می‌گوید هرگونه توافق آتش‌بس باید به پایان دادن به هفت سال محاصره نوار غزه بینجامد.

مصر روز شنبه از زبان وزیر امور خارجه‌اش سامح شکری اعلام کرد که قصد تعدیل طرح آتش‌بس خود را ندارد. از سوی دیگر یک منبع در حماس که در دوحه حضور دارد گفته است که این گروه قصد تغییر شروط خود برای آتش‌بس را ندارد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس شکست خورده است. فابیوس شنبه به مصر و اردن رفته بود.

کلنل پیتر لنر سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که بلدوزر‌ها و مهندسان اسرائیلی، منطقه‌ای با عرض

۱.۵ کیلومتر در مرز شرقی نوار غزه بررسی کردند و ۱۳ تونل در این منطقه یافتند. وی افزود که در ۹۵ سکوی پرتاب راکت هم در این منطقه کشف و نابود شد.

XS
SM
MD
LG