لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

صد هکتار دیگر از جنگل‌های ایران در آتش سوخت


کمتر از یک هفته پس از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع لرستان، روز سه‌شنبه، ۳۱ تیرماه، نوبت به پارک ملی کرخه در استان خوزستان رسید: صد هکتار از زمین‌های این پارک جنگلی طعمه این آتش‌سوزی «گسترده» شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پارک ملی کرخه در این استان که تنها حدود ۲۰۰ هکتار مساحت دارد اکنون نیمی از مساحت خود را به آتش باخته است.

این سومین آتش‌سوزی متوالی در سه هفته گذشته در جنگل‌ها و مراتع ایران است.

هفته گذشته در تاریخ ۲۵ تیرماه از ایران خبر رسید که آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کوهدشت در استان لرستان، دست‌کم ۲۰۰ هکتار از مراتع و هزار اصله انواع درخت را از بین برده است.

یک هفته پیشتر نیز آتش‌سوزی وسیع در پارک ملی گلستان سبب شد تا ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال ایران سوخته و از بین برود.

اما آتش‌سوزی اخیر استان گلستان چهارمین آتش‌سوزی در پارک ملی این استان بود که در کمتر از سه هفته رخ می‌داد و انتقادهای تند فعالان محیط زیست را به دنبال داشت.

در همین حال یک شباهت دیگر نیز میان آتش‌سوزی روز سه‌شنبه در استان خوزستان با دیگر موارد این رخداد وجود دارد و آن «احتمال عمدی بودن» آن است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش می‌گوید که آتشی که یکصد هکتار از زمین‌های جنگل کرخه را سوزانده احتمالا عمدا به راه افتاده است.

پیشتر کیوان هوشمند، مدیر دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران، در ۱۸ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود: «همزمان با آتش‌سوزی گسترده در پارک گلستان متخلفان شکار و صید بسیاری از حیوانات این پارک ملی را شکار کرده‌اند.»

به گفته او، این احتمال که «آتش‌سوزی عمدی توسط این افراد برای سرگرم کردن محیط‌بانان رخ داده باشد زیاد است».

به گفته فیروز حاجی‌کلی، مدیر حفاظت محیط زیست شوش، آتش‌سوزی روز سه‌شنبه در خوزستان محل زیست گوزن زرد ایرانی را به خطر انداخته، اما «با اقدامات حفاظتی آسیبی به گوزن‌ها وارد نشد» و آتش در آغاز شامگاه همین روز مهار شده است.

پارک ملی یا منطقه حفاظت‌شده کرخه در این استان با مساحت حدود ۲۰۰ هکتار «محل زیست گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است».

شتاب در روند تخریب جنگل‌های ایران به‌ اندازه‌ای است که روز دوازدهم خرداد، روزنامه شهروند چاپ تهران از رسیدن مساحت جنگل‌های شمال ایران به نصف گزارش داد.

این روزنامه نوشت که «مساحت جنگل‌های شمال از ۴٫۳ میلیون هکتار، در ۶۶ سال گذشته به ۲٫۴ میلیون هکتار کاهش یافته است».

XS
SM
MD
LG