لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

بیکاری ۴۵ درصدی دانش‌آموختگان ایرانی در برخی رشته‌ها


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران می‌گوید که در برخی رشته‌های دانشگاهی تا ۴۵ درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند.

علی ربیعی دوشنبه ۶ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص برنامه‌های خود برای اشتغال دانش‌آموختگان گفت «میزان بیکاری دانش‌آموختگان در رشته‌های مختلف متفاوت است اما می‌توان گفت در برخی رشته‌های دانشگاهی ۴۵ درصد دانش‌آموختگان بیکار هستند».

وی افزود: این آمار می‌تواند در برخی از رشته‌ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر باشد.

بر اساس آخرین گزارش رسمی مرکز آمار ایران که ۳۱ تیرماه منتشر شد، نرخ بیکاری کشور در بهار سال جاری ۱۰ ممیز ۷ درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته ۲ دهم درصد رشد داشته‌است.

بر اساس تعریف افراد شاغل که در گزارش مرکز آمار به آن اشاره شده‌است، «تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته آمارگیری، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت (در هفته) کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند».

ربیعی درباره نظام آموزشی می‌گوید که «در جلسه‌ای که با رئیس جمهور در خصوص بررسی اشتغال دانش‌آموختگان استان سمنان داشته‌ایم، بررسی‌ها نشان داد که در استان سمنان تنها ۴ درصد تولیدات آموزشی با نیازهای اشتغال تناسب دارد که این عدد خوبی نیست».

وی در این خصوص یادآور شد که عدم تناسب تولیدات آموزشی فارغ‌التحصیلان با سیمای اشتغال در دهه‌های آینده خیلی پایین و ضعیف است و این اتفاق خوبی نیست.

موضوع نرخ بیکاری بالا، به‌ویژه بیکاری قشر تحصیل کرده در ایران سال‌هاست که مطرح است.

مهرماه پارسال علی ربیعی با «بحرانی» خواندن وضعیت کار کشور اعلام کرد که در حال حاضر ۴۳ درصد متقاضیان کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

سایت خبرآن‌لاین نیز ۱۸ تیرماه بر اساس آمار رسمی، گزارش داد که از ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای، ۱۱ هزار و ۸۸۶ نفر در رشته‌های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده‌اند و ۱۲ هزار و ۳۵۳ نفر نیز دارای مدرک رشته‌های مهندسی، تولید و ساخت هستند.

بر اساس این گزارش، ۷۶۸ هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی بودند که از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۳۱۰ نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۵۰۵ هزار و ۱۰ نفر دارای مدرک لیسانس، ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای و ۳ هزار و ۳۸۸ نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت حسن روحانی شهریور ماه سال گذشته اعلام کرد که «ما یک جمعیت انبوه آماده کار داریم که چیزی حدود ۵ میلیون نفر در حال حاضر یا از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند و به زودی وارد بازار کار خواهند شد. همچنین حدود ۳ و نیم میلیون بیکار وجود دارد که اگر این تعداد را به آن ۵ میلیون نفر اضافه کنیم معنایش این است که حدود ۸ و نیم میلیون نفر در آینده نزدیک جویای شغل هستند.

خبرگزاری ایرنا نیز ۲۷ خرداد ماه گزارش داد که در حالی‌که اکنون یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، نرخ بیکاری آنها ۱۵ درصد بالاتر از میانگین بیکاری کل کشور است.

XS
SM
MD
LG