لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

انتقال ۲۷ تن از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به قرنطینه


سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه از انتقال ۲۷ تن از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به قرنطینه بند هفت این زندان خبر داده‌است.

براساس این گزارش پیش از این نیز ۴۸ زندانی بند ۳۵۰ اوین به بندهای دیگر این زندان منتقل شده و در حال حاضر تنها حدود ۶۳ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند ۳۵۰ زندان اوین باقی مانده‌اند.

سایت کلمه این اقدام را در راستای «انحلال بند ۳۵۰ زندان اوین» پس از بازتاب‌های گسترده «ضرب و شتم زندانیان این بند» ذکر کرده‌است.

براساس گزارش‌ها، پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین ماه، ماموران و زندانبانان، اقدام به «حمله و ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ کردند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این اقدام را محکوم و تعدادی از زندانیان نیز در اعتراض اقدام به اعتصاب غذا و ملاقات کردند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس وقت سازمان زندان‌ها، این خبرها را از اساس تکذیب کرد.

در پی این رویداد، وی از ریاست سازمان زندان‌ها به ریاست کل دادگستری استان تهران انتقال یافت. انتقالی که به گفته مقام‌های قضایی «ربطی به رویدادهای بند ۳۵۰ نداشته‌است.»

به گزارش سایت کلمه امید کوکبی، دانشجوی دکتری فیزیک هسته‌ای و سعید متین‌پور، فعال مدنی، نیز در میان انتقال‌یافتگان از بند ۳۵۰ زندان اوین هستند.

پیش از این سایت‌های حقوق بشری انتقال زندانیان سیاسی به بندهای عمومی را مخالف قوانین جمهوری اسلامی مبنی بر تفکیک زندانیان براساس اتهام‌های آنان دانسته بودند.

بند ۳۵۰ زندان اوین از سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ محل نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی بوده‌است.

سایت کلمه صبح چهارشنبه گزارش داده بود که گروهی از زندانیان زندان اوین که چندی پیش از بند ۳۵۰ به بند هفت منتقل شده بودند، بار دیگر جابه‌جا شده و این بار به قرنطینه این بند منتقل شده‌اند.

بخش قرنطینه زندان برای اقامت اولیه زندانیان تازه‌وارد ساخته شده و زندانیانی که برای گذراندان حکم، خود را به زندان اوین معرفی می‌کنند معمولاً یک یا دو روز اولیه خود را در این بند می‌گذرانند.

سایت کلمه با اشاره به اینکه قرنطینه زندان امکانات لازم برای نگهداری درازمدت زندانیان را ندارد خبر داده که انتقال زندانیان سیاسی به بند قرنطینه فشار و اضطراب سنگینی را به آنها و خانواده‌هایشان وارد کرده‌است.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی در ایران و رعایت نشدن حقوق آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG