لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

روسیه قصد دارد کاروان دومی به اوکراین بفرستد


کاروان نخست (در تصویر) بدون اجازه دولت اوکراین و با وجود هشدارهای غرب، در نهایت از مرزهای آن کشور گذشت
کاروان نخست (در تصویر) بدون اجازه دولت اوکراین و با وجود هشدارهای غرب، در نهایت از مرزهای آن کشور گذشت

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه، سوم شهریور ماه، در گرماگرم نبردها در اوکراین و اتهامات غرب علیه مسکو در مورد انتقال ادوات و نیرو به شرق آن کشور، گفت کاروان دومی به اوکراین فرستاده می‌شود.

اوکراین و متحدان غربی‌اش، اکنون نیز از روسیه به دلیل اعزام کاروان اولی که هفته گذشته بدون کسب اجازه از کی‌یف، وارد خاک اوکراین شد، انتقاد می‌کنند؛ سرگئی لاوروف در میان اوج گرفتن چنین انتقاداتی‌ست که خبر از اعزام دومین کاروان می‌دهد.

روسیه می‌گوید کاروان «انسان‌دوستانه» آن کشور شامل کمک‌های ضروری برای مردم بحران‌زده در شرق اوکراین است. اما کی‌یف و غرب نگرانی شدید خود را در مورد انتقاد ادوات نظامی و نیرو برای شورشیان تجزیه‌طلب هوادار روسیه در شرق اوکراین ابراز کرده‌اند.

آقای لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است «شرایط انسانی بهتر که نه، بلکه رو به وخامت گذاشته است».

او افزوده است «می‌خواهیم به توافقی با همه شرایط برسیم که کاروان دومی را از همان راه قبلی… در روزهای آینده راهی [اوکراین] کنیم».

سخنان آقای لاوروف، یک روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده در مینسک، پایتخت بلاروس، میان پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، و ولادیمیر پوتین، همتای روسش، گفته می‌شود.

این دیدار رو در رو که پس از ماه‌ها انجام می‌شود، قرار است روز سه‌شنبه صورت گیرد.

کاروان نخست روسیه برای مناطق شرقی اوکراین، بیش از ۲۰۰ خودرو را در بر گرفته و جمعه پیش، در نهایت، با وجود انتقادهای شدید کی‌یف و هشدارهای غرب، وارد خاک اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین روز دوشنبه، مسکو را متهم کرد که می‌خواهد جبهه تازه‌ای علیه نیروهای دولتی آن کشور در مناطق جنوبی باز کند.

روسیه اتهام‌ تجهیز شورشیان و اعزام نیرو به اوکراین را رد می‌کند.

لاوروف در کنفرانس خبری خود گفته است «امیدواریم دوستان غربی ما با چنین انتظاری که ما همه چیز را به شکل معجزه‌آسایی برای آنها حل می‌کنیم، به دیدار [روز سه‌شنبه] نمی‌آیند».

در دیدار و مذاکرات روز سه‌شنبه، کاترین اشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امور امنیتی، نیز حضور خواهد داشت.

غرب معتقد است روسیه می‌تواند شرایط کاهش و حل بحران در شرق اوکراین را فراهم کند، اما چنین کاری نمی‌کند. همین موضوع نیز تحریم‌هایی را از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG