لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

گرداندن اسيران اوکراينی در ملاءعام در دونتسک


در حالی که در کی‌یف، پایتخت اوکراين، مراسم روز استقلال اين کشور برگزار می‌شد، جدايی‌طلبان حامی روسيه در شهر دونتسک، اسيران ارتش اوکراين را در شهر به نشانه تمسخر گرداندند.

گزارش روز يکشنبه، دوم شهريور ماه خبرگزاری فرانسه بیان می‌کند، شورشیان شرق اوکراین همزمان با روز استقلال اوکراین، اسيران جنگ با حکومت مرکزی را در دونتسک گرداندند در حالی که برخی از ناظران بر سر اسرا فرياد می‌کشیدند «شما زن‌ها و بچه‌ها را می‌کشيد».

روز یکشنبه در کی‌يف مراسم روز استقلال اوکراين و جدايی آن از اتحاد جماهير شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ برگزار شد که در این مراسم پترو پروشنکو رييس جمهوری اين کشور سخنرانی کرد.

آقای پروشنکو در این سخنرانی ضمن محکوم کردن «تخاصم روسيه» گفت: «نبرد برای استقلال و برای اوکراين، با موفقيت برای ما تمام خواهد شد.»

وی افزود: «در قرن ۲۱ و در مرکز اروپا، ما شاهد نقض حاکميت و مرزهای کشوری مستقل هستيم بدون اين که اعلان جنگی شده باشد. انگار به سال‌های ۱۹۳۰ و زمان جنگ جهانی دوم بازگشته‌ايم.»

دولت اوکراين، روسيه را در اغتشاش و جريان‌های تجزيه‌طلبی در شرق اين کشور مقصر می‌داند، اتهامی که اتحادیه اروپا و آمریکا نیز آن را به مسکو نسبت می‌دهند.

شهر دونتسک امروز نیز شاهد اقدام نظامی نيروهای دولت اوکراين برای بازپس‌گيری اين شهر از دست جدايی‌طلبان حامی روسيه بود.

به گزارش رويترز، روز يکشنبه چند موشک به يک بيمارستان در این شهر اصابت کرد که کسی آسيب نديد. مقامات بيمارستان گفته‌اند بيماران را به زيرزمين منتقل کرده‌اند.

اما از سویی جدايی‌طلبان نیز در دونتسک نزديک به ۵۰ تن از اسيران ارتش اوکراين را در شهر گرداندند که به سوی آن‌ها زباله و بطری‌های خالی پرتاب شد.

يک مقام سازمان ديدبان حقوق بشر طی پيامی در توييتر اين عمل را محکوم کرده و آن را نقض کنوانسيون ژنو در مورد حقوق اسيران جنگی توصيف کرد.

جدايی‌طلبان حامی روسيه در دونتسک هفته پيش اعلام کردند در ناحيه‌ای که در اختيار آن‌ها است، قوانين تازه‌ای به اجرا گذاشته و از اين به بعد حکم اعدام خواهند داشت.

آلکساندر زاخارچنکو که خود را نخست وزير جمهوری خودخوانده دونتسک معرفی می‌کند، گفته از اين به بعد در مورد برخی اتهام‌ها از جمله خيانت، مجازات اعدام اجرا خواهد شد.

نبرد دولت مرکزی اوکراين در نواحی لوگانسک و دونتسک در چند ماه گذشته بيش از دو هزار و ۲۰۰ تلفات انسانی در پی داشته است.

روز يکشنبه رهبران و شخصيت‌های سياسی جهان، روز استقلال اوکراين را تبريک گفتند. باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا هم به رييس جمهوری اوکراين تبريک گفت.
پاپ فرانسيس، رهبر معنوی کاتوليک‌های جهان هم ضمن ارسال پيام تبريک، خواستار برقراری صلح و آرامش و پايان دادن به درگيری‌ها در اين کشور شد.

قرار است اين هفته و روز سه‌شنبه در مينسک مقامات رسمی اتحاديه اروپا به همراه مقامات ارشد اوکراين با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه ديدار کنند. گفته می‌شود رسيدن به آتش‌بس و پايان دادن به تخاصم‌ها در شرق اوکراين در دستور کار اين جلسه است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم روز شنبه، اول شهريور، برای گفت‌وگو با رهبران اوکراين به کی‌يف رفت.

به گفته سخنگوی صدراعظم آلمان، گفت‌وگوها متمرکز بر امنيت اوکراين، روابطش با روسيه و بررسی «امکانات اساسی برای حمايت از اوکراين در بحران فعلی» انجام شده است.

XS
SM
MD
LG