لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

شبه نظامیان سوریه یک ایستگاه مرزی را در بلندی‌های جولان تصرف کردند


بلندی‌های جولان، مرز اسرائیل و سوریه در مجاورت القنیطره
بلندی‌های جولان، مرز اسرائیل و سوریه در مجاورت القنیطره

سازمان ناظران حقوق بشر در سوریه می‌گوید که جبهه النصره و دیگر اسلام‌گرایان مخالف حکومت بشار اسد، کنترل یک ایستگاه مرزی میان سوریه و اسرائیل در بلندی‌های جولان را تصرف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، پنجم شهریور به نقل از این سازمان نوشت، شورشیانی که وعده «آزادسازی» منطقه را داده‌اند، با عقب راندن نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد توانسته‌اند ایستگاه مرزی القنیطره در خاک سوریه را تصرف کنند.

این گزارش همچنین به نقل از ارتش اسرائیل می‌گوید که در جریان درگیری شورشیان سوریه با نیروهای حکومتی برای تصرف ایستگاه القنیطره، دو اسرائیلی نیز در بلندی‌های جولان با شلیک گلوله مجروح شدند که یکی از آنها غیرنظامی است.

ارتش اسرائیل نیز در واکنش به این رخداد به سوی هر دو گروه مسلح سوریه‌ای آتش گشوده است.

ایستگاه مرزی القنیطره تحت نظارت نیروهای سازمان ملل متحد است که آمد و شد در منطقه را رصد می‌کنند، اما رویترز می‌نویسد ناظران بین‌المللی گفته‌اند که نمی‌توانند گزارش‌ها درباره تسلط جبهه النصره بر این ایستگاه مرزی را تایید کنند چرا که به گفته آنها «نبرد هنوز در مقابل یکی از دروازه‌های این ایستگاه ادامه دارد».

استفانه دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل، در این زمینه گفته است که در جریان «نبرد سنگین» میان شورشیان سوریه و نیروهای حکومتی چندین خمپاره کنار مقر صلح‌بانان منفجر شد اما از آنجا که ناظران بین‌المللی خود را به پناهگاه رسانده بودند، این انفجارها تلفاتی نداشته است.

در جریان جنگ داخلی سوریه مواردی از شلیک به خاک اسرائیل در بلندی‌های جولان گزارش شده است. اسرائیل می‌گوید که این شلیک‌ها گاهی عمدی بوده است.

شورشیان سوریه توانسته‌اند علی‌رغم حضور نیروهای دولتی سوریه در جولان برخی از مناطق حوالی آن را به تصرف خود دربیاورند. آنها سال گذشته نیز کنترل ایستگاه مرزی القنیطره را به دست آوردند که این موفقیت دوام چندانی نداشت، اما شورشیان اکنون بر بسیاری از روستاهای منطقه تسلط پیدا کرده‌اند.

جبهه النصره که با سازمان تروریستی القاعده مرتبط است، دشمن گروه داعش محسوب می‌شود که در چندین مورد با نیروهای این گروه درگیر شده است، اما در هفته‌های اخیر به دنبال پیشروی‌های داعش در عراق، گزارش‌هایی از بیعت رهبران جبهه النصره با رهبری داعش منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG