لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

اتهام سازندگان ویدئوی هپی: داشتن «رابطه نامشروع با یکدیگر»


وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور، به نقل از «یک منبع مطلع» خبر داد که تهیه‌کنندگان نسخه‌ ایرانی ویدئوی «هپی» به «داشتن روابط نامشروع با یکدیگر» و «مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل» متهم شده‌اند.

این منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که دادگاه متهمان پرونده ویدئوی «هپی» روز سه‌شنبه برگزار شده و آنها در دادگاه به اتهاماتی چون «روابط نامشروع» بین اعضای این گروه و «مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل» متهم شده‌اند.

به گفتۀ این منبع مطلع، دست‌اندرکاران این ویدئو به نام‌های ساسان سلیمانی، ریحانه طراوتی، ندا موتمنی، افشین سهرابی، بردیا مرادی، رهام شامخی و «سپیده» به همراه وکلای خود در دادگاه حضور داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، وکلای دست‌اندرکاران این ویدئو روز سه‌شنبه در جلسه دادگاه به اتهام «روابط نامشروع» اعتراض و از برخورد «خشن » پلیس و هجوم به آپارتمان این افراد در زمان دستگیری انتقاد کرده‌اند.

این افراد به اتهام رقص در یکی از نسخه‌های ایرانی ویدئوی «هپی» و مشارکت در ساخت این ویدئو که بر اساس ترانۀ فرل ویلیامز، خواننده آمریکایی، ساخته شده بود روز ۱۹ اردبیهشت‌ماه توسط پلیس اخلاقی تهران دستگیر شدند.

روز سه‌شنبه٬ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، تلویزیون دولتی ایران گزارشی از جوانان دستگیر شده پخش کرد که پشت به دوربین اعتراف می‌کردند «اغفال» شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، همگی دستگیرشدگان جز ساسان سلیمانی روز چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، آزاد شدند و آقای سلیمانی نیز روز هشتم خردادماه با وثیقۀ ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، علاوه بر دو اتهام مشترک برای همۀ اعضای این گروه، ریحانه طراوتی به «داشتن مشروبات الکلی» در منزل، بارگذاری و پخش کلیپ در شبکۀ یوتیوب، و ساسان سلیمانی به کارگردانی این ویدئو متهم شده است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های دیگری نیز از بازداشت تعدادی از شهروندان ایرانی به اتهام تهیه «کلیپ غیرمجاز» منتشر شده است.

از جمله روزنامه خراسان روز پنج‌شنبه، ۶ شهریور، از دستگیری یک خواننده در مشهد به اتهام «تولید شوهای مبتذل برای تلویزیون‌های ماهواره‌ای» خبر داده بود.

رحمت‌الله طاهری، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شاهرود در استان سمنان، نیز در تیرماه از دستگیری سه نفر از کسانی خبر داد که در تهیه یک ویدئوکلیپ شاد برای تشویق تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی شرکت کرده ‌بودند.

بازداشت دست‌اندرکاران نسخه ایرانی ویدئوی «هپی» بازتاب گسترده جهانی پیدا کرد و واکنش خود فرل ویلیامز را نیز به همراه داشت.

نسخه اصلی ویدئو کلیپ «هَپی» پس از انتشار در آمریکا به سرعت طرفداران بسیاری پیدا کرده و بسیاری در اقصی نقاط جهان٬ از جمله بوسنی٬ لبنان٬ تونس٬ ایتالیا٬ ماداگاسکار٬ چین٬ ایتالیا و آفریقای جنوبی ویدئوی آن را بازسازی کردند.

XS
SM
MD
LG