لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

ابراز نگرانی «گزارشگران بدون مرز» در مورد سلامت دراویش زندانی


حمیدرضا مرادی ‌سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفا دانشجو، مصطفا عبدی و کسری نوری، دراویشی هستند که در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند
حمیدرضا مرادی ‌سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفا دانشجو، مصطفا عبدی و کسری نوری، دراویشی هستند که در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در مورد وضعیت بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی که همچنان در زندان هستند، «بسیار نگران» است و «نگرانی عمیقی» نیز در مورد وضعیت دراویش زندانی که در وب‌سایت «مجدوبان نور» می‌نوشتند، دارد.

گزارشگران بدون مرز روز ۲۱ شهریور ماه از «فقدان درمان پزشکی لازم» در مورد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران ابراز نگرانی کرده و با یادآوری اعتصاب غذای دراویش گنابادی زندانی، از نهم شهریور ماه، «نگرانی عمیق» خود را در مورد وضعیت آنها بیان کرده است.

بنا بر آنچه «گزارشگران بدون مرز» در وب‌سایت خود منتشر کرده است روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی نویسنده برای وب‌سایت «مجذوبان نور» که اخبار دروایش گنابادی را پوشش می‌دهد، پس از دستگیری، طی دادگاهی «ناعادلانه» به زندان‌هایی بین شش ماه تا هشت سال محکوم شده‌اند.

وب‌سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی، پیشتر گزارش داده بود که ۹ تن از دراویش زندانی در اوین تهران و نظام شیراز، از نهم شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آنها متنی کوتاه با عنوان «وصیت‌نامه» نیز منتشر کرده‌اند و از سایر دراویش گنابادی خواسته‌اند محاکمه افرادی را که این دراویش آنها را «آمران شکنجه» نامیده‌اند، پیگیری کنند.

دراویش زندانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، گفته‌اند تا آزادی همه دراویش، به آن ادامه خواهند داد.

پیشتر نیز دو تن از این دراویش به مدت سه ماه در اعتصاب غذا بودند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، وضع جسمی برخی از دراویش؛ مصطفی دانشجو، افشین کرم‌پور، حمیدرضا مرادی و رضا انتصاری، در شرایط نامطلوبی قرار دارد و در عین حال از درمان آن‌ها نیز «امتناع می‌شود» چرا که «مقام‌های زندانی و قضایی به ندرت اجازه انتقال به بیمارستان را صادر می‌کنند».

حمیدرضا مرادی ‌سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفا دانشجو، مصطفا عبدی و کسری نوری، دراویشی هستند که از روز ۹ شهریور در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز بر اساس قوانین بین‌المللی مدنی که ایران نیز آنها را امضا کرده است، جلوگیری از مراقبت‌های درمانی، نوعی زیرپا گذاشتن اصول منع شکنجه به شمار می‌رود. این سازمان به قوانین خود ایران نیز در این مورد اشاره کرده و مسئولیت قاضی در جلوگیری از درمان یا انتقال به بیمارستان را یادآوری کرده است.

XS
SM
MD
LG