لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

فرمانده سپاه: نیروی قدس در لبنان، سوریه و عراق خوب عمل کرد


فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید که شاخه برون مرزی این نیروی نظامی، معروف به نیروی قدس، عملکرد خوبی در کشورهای لبنان، سوریه و عراق داشته و از نهضت‌های اسلامی حمایت‌های فکری و آموزشی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی جعفری روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور در نشستی خبری با اشاره به فعالیت‌های نیروی قدس اظهار داشت: «عرصه ماموریت نیروی قدس سپاه در خارج از کشور و کمک به نهضت‌های اسلامی و ایستادگی مردم در برابر نظام سلطه است که این نیرو در کشورهای لبنان، سوریه و عراق اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است».

به گفته او، «اقرار دشمنان بهترین ارزیابی از عملکرد نیروی قدس سپاه است» و این که نیروی قدس در زمینه «حمایت فکری و در منطقه بسیار موفق بوده است».

پیش از این گزارش‌های متعددی مبنی بر نقش نیروی قدس در تحولات کشورهای منطقه به‌ویژه سوریه منتشر شده است. ایران اما تاکید دارد که حضور اعضای سپاه در این کشور تنها به منظور مشاوره نظامی و آموزش نیروهای سوری بوده و این که سپاه در جنگ داخلی سوریه نقش مستقیم نداشته است.

اکنون نیز محمدعلی جعفری این سخن را درباره بحران عراق تکرار می‌کند و می‌گوید که ایران به حکومت عراق برای مقابله با گروه «خلافت اسلامی» کمک فکری و تجربی می‌دهد.

وی با اشاره به عملیات اخیری که به شکست محاصره شهر آمرلی در شمال بغداد انجامید، گفت: «این عملیات یک عملیات بسیار بزرگ و موفق بود که توسط نیروهای دفاعی و ارتش عراق انجام شد... و اکنون با تسلطی که ارتش عراق به ارتفاعات حمرین دارد، بدون تردید می‌تواند به سایر نقاط استراتژیک نیز مسلط شود».

آقای جعفری سپس تاکید کرد که نقش ایران در این عملیات تنها به «کمک فکری و انتقال تجربه» محدود می‌شده و این که لازم نبوده است نیروهای نظامی ایران به این عملیات وارد شوند.

در روزهای اخیر تصاویری از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، منتشر شده که به گفته رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، این تصاویر در منطقه آمرلی و پس از شکست محاصره آن گرفته شده است.

موضع ایران در بحران عراق علیه داعش یا گروه «خلافت اسلامی» است، اما این مسئله باعث نشده است که در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حضور داشته باشد.

فرمانده سپاه پاسداران نیز با اشاره به این مسئله اظهار داشت: «با توجه به اینکه محوریت این ائتلاف آمریکایی‌ها هستند حتی اگر ایران هم دعوت می‌شد، به هیچ عنوان شرکت نمی‌کردیم».

به گفته او، «گروه‌های تروریستی از جمله داعش با حمایت و پشتیبانی آمریکا و اسرائیل تشکیل شده و چون آنها اکنون از جانب گروه‌های تروریستی احساس خطر می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که این ائتلاف را تشکیل دهند».

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که حضور ایران را در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نامناسب می‌داند چرا که ایران از حکومت سوریه حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG