لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

شش فیلمساز ایرانی کارزاری در حمایت از توافق هسته‌ای راه‌اندازی کردند


از راست (بالا): اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، محمد مهدی عسگرپور- راست (پایین): رضا میرکریمی، مجید مجیدی و عباس کیارستمی.
از راست (بالا): اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، محمد مهدی عسگرپور- راست (پایین): رضا میرکریمی، مجید مجیدی و عباس کیارستمی.

شش فیلمساز سر‌شناس ایرانی با راه‌اندازی کارزاری خواستار دستیابی ایران و گروه پنج به علاوه یک به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای تهران شدند.

رخشان بنی اعتماد که جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم «قصه‌ها» از جشنواره امسال ونیز دریافت کرد، و اصغر فرهادی، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال ۲۰۱۲ از جمله این فیلمسازان هستند.

عباس کیارستمی، مجید مجیدی، رضا میرکریمی و محمد مهدی عسگرپور چهار فیلمساز دیگری هستند که به این کارزار پیوسته‌اند.

این گروه از فیلمسازان ایرانی با راه‌اندازی سایتی انگلیسی زبان به نام «No2NoDeal.com» (نه به عدم توافق)، پیام‌هایی بر روی صفحه نخست آن درج کرده‌اند که می‌گوید، دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای طولانی مدت ایران تا پایان سال جاری میلادی امکان پذیر است.

فیلمسازان یاد شده با بیان اینکه «تحریم‌ها به مردم عادی آسیب زده است و نه برنامه هسته‌ای ایران»، خواستار لغو تحریم‌های فلج کننده بین‌المللی بر ضد تهران شده‌اند.

به گفته این افراد، «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است».

به نظر می‌رسد شعار این دسته از فیلمسازان، در مقابل اظهارات برخی از مقام‌های آمریکایی قرار دارد که گفته‌اند: «توافق نکردن بهتر از توافق بد است».

شش کارگردان ایرانی در وبسایت خود با ترسیم جدولی، مزایا و معایب توافق و عدم توافق را بر شمرده‌اند.

آنها به طور تلویحی به قدرت‌های جهانی هشدار داده‌اند که در صورت عدم توافق، از بازرسی‌های روزانه تاسیسات اتمی ایران خبری نخواهد بود، تعداد سانتریفوژ‌ها افزایش خواهد یافت، مراکز جدید غنی‌سازی اورانیوم به راه خواهد افتاد، غنی‌سازی بالای پنج درصد از سر گرفته می‌شود، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده افزایش می‌یابد و احتمال تولید پلوتونیوم و افزایش ظرفیت هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت.

این گروه از فیلمسازان مدعی شده‌اند که در صورت دستیابی به توافق، ایران اجازه بازرسی روزانه را خواهد داد و امکان افزایش ظرفیت هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان، از یکسال پیش گفت‌وگوهای میان خود برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای تهران را شدت بخشیده‌اند که در سوم آذر پارسال به توافق موقت ژنو منجر شد.

غرب نگران است که ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ایش که آن را صلح آمیز می‌داند در پی دستیابی به دانش ساخت سلاح هسته‌ای باشد، ادعایی که تهران آن را رد می‌کند.

دو طرف تا سوم آذر امسال فرصت دارند که توافق موقت را به توافقی جامع و نهایی تبدیل کرده و راه را برای همکاری بیشتر ایران و رفع احتمالی تمام تحریم‌های بین‌المللی بر ضد تهران هموار کنند.

مذاکرات میان طرفین در نیویورک که هفته گذشته پایان یافت هیچ دستاوردی نداشت و دور جدید گفت‌وگو‌ها قرار است تا دو هفته دیگر برگزار شود.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه هفتم مهر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: اینکه انتظار داشته باشیم شش قدرت جهانی و ایران تا قبل از پایان سال جاری میلادی به توافق هسته‌ای دست یابند امری واقع‌گرایانه و ممکن است.

وی افزود: «طرف ایرانی در تصمیم خود جدی است و اگر طرف مقابل نیز جسارت کافی نشان دهد، به نظر من حصول توافق ممکن است».

بر اساس گزارش‌های منتشره، شش قدرت جهانی خواستار کاهش شدید میزان سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تعطیلی سایت زیر زمینی فردو و تغییر طراحی و خط تولید نیروگاه آب سنگین اراک هستند. ایران می‌گوید که اختلافات با طرف‌های مذاکره در این زمینه‌ها عمیق است.

XS
SM
MD
LG