لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

دادگاه کنیا دو ایرانی را به اتهام استفاده از پاسپورت جعلی محکوم کرد


دو ایرانی محکوم شده، در فرودگاه نایروبی بازداشت شده بودند.
دو ایرانی محکوم شده، در فرودگاه نایروبی بازداشت شده بودند.

دادگاهی در کنیا دو ایرانی را که ماه گذشته به اتهام ورود به خاک این کشور با پاسپورت «جعلی اسرائیلی» بازداشت شده بودند، به دو سال زندان یا پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است این دو ایرانی که یکی مرد و دیگری زن است، روز چهارشنبه ۹ مهرماه در دادگاهی در کنیا محکوم شدند.

این دو ایرانی ۲۷ شهریورماه به ظن توطئه برای انجام عملیات تروریستی توسط پلیس ضد تروریسم کنیا و در فرودگاه نایروبی بازداشت شدند. یک روز بعد «موندا نجوکا» سخنگوی وزارت کشور کنیا به خبرگزاری رویترز گفت که این دو ایرانی «پاسپورت جعلی اسرائیلی» داشتند. هنوز نام این دو نفر منتشر نشده است.

به گزارش رویترز، مقصد این زن و مرد ایرانی کشور بلژیک بوده است.

کنیا که سال گذشته نیز دو ایرانی را به اتهام توطئه برای عملیات تروریستی به حبس ابد محکوم کرده بود، هنوز اعلام نکرده که آیا نگرانی‌های این کشور از لحاظ امنیتی رفع شده است یا نه؟

از طرف دیگر، هنوز معلوم نیست که آیا این شهروندان ایرانی خواهند توانست برای جلوگیری از زندان رفتن، مبلغ جریمه را بپردازند یا نه؟

مبلغ جریمه دادگاه کنیایی، ۲۲ هزار و ۴۲۲ دلار برای هر کدام از این افراد است.

پلیس کنیا از سپتامبر پارسال که حملات مسلحانه گروه افراطی اسلامی الشباب، نزدیک به القاعده در فروشگاه «وست گیت» نایروبی انجام شد، در حال آماده باش است. این حمله مسلحانه ۶۷ کشته بر جای گذاشت.

دادگاه بخش نایروبی همچنین در حکم خود می‌گوید که دو ایرانی یاد شده بعد از اتمام دوره محکومیت خود بایستی به اداره مهاجرین کنیا تحویل داده شوند.

این شهروندان ایرانی، آن گونه که رویترز گزارش داده است، ۱۴ روز فرصت دارند که نسبت به رای دادگاه درخواست تجدید نظر کنند.

تابستان سال گذشته نیز دو ایرانی به نام‌های «احمد ابوالفتحی محمد» و «منصور موسوی» مظنون به عضویت در نیروی قدس سپاه پاسداران در کنیا به حبس ابد محکوم شدند.

این دو نفر به اتهام حمل ۱۵ کیلوگرم ماده منفجره قوی «آر. دی. ایکس» در کنیا بازداشت شده بودند.

XS
SM
MD
LG