لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۲

افشای وجود چهار سایت تسلیحات شیمیایی دیگر در سوریه


سیگرید کاگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور شیمیایی سوریه
سیگرید کاگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور شیمیایی سوریه

به گفته نماینده سازمان ملل در امور شیمیایی سوریه، این کشور چهار مرکز تسلیحات شیمیایی دیگر نیز دارد که تاکنون آنها را پنهان کرده بود. شورای امنیت سازمان ملل در جریان این امر قرار گرفته است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه روز سه‌شنبه، ۱۵ مهرماه، به شورای امنیت این سازمان گزارش داده است که سوریه به تازگی تایید کرده تاسیسات دیگری نیز برای تولید سلاح شیمیایی در اختیار داشته که تا پیش از این حاضر به افشای آنها نبوده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک «دیپلمات غربی» می‌گوید که از این میان سه مرکز ویژه تحقیق و توسعه تسلیحات شیمیایی و یک مرکز ویژه تولید آنها بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیگرید کاگ، نماینده ویژه اعزامی به سوریه از سوی بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، در رایزنی‌های روز سه‌شنبه پشت درهای بسته شورای امنیت در خصوص زرادخانه شیمیایی سوریه این امر را بیان کرده است.

به گفته خانم کاگ، سوریه مدعی است در سه سایت از چهار سایتی که این کشور تا حال وجودشان را برملا نکرده بود جنگ‌افزار شیمیایی تولید نمی‌شود و در سایت چهارم نیز دیگر موادی برای ساخت این سلاح‌های کشتار همگانی باقی نمانده است.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پس از نشست ویژه شورای امنیت در این باره در پیامی توییتری نوشت: «باید همچنان بر رژیم سوریه فشار وارد کرد تا به این اطمینان رسید که دیگر سلاح شیمیایی خود را پنهان نمی‌کند.»

بر اساس قطعنامه‌ای که سال گذشته در شورای امنیت به تصویب رسید، سازمان ملل متحد و آژانس عدم نشر جنگ‌افزار شیمیایی ماموریت یافتند تا زرادخانه شیمیایی حکومت بشار اسد در سوریه را منهدم کنند.

حکومت بشار اسد در تصمیمی بی‌سابقه وعده همکاری با سازمان ملل و آژانس یادشده برای «انهدام همه سایت‌های تولید سلاح شیمیایی» خود را اعلام کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر تهدید کرده بود که کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی از سوی رژیم اسد «خط قرمز» او محسوب شده و ممکن است آمریکا به همین سبب وارد جنگ علیه رژیم اسد شود.

قطعنامه سال گذشته شورای امنیت و محول کردن ماموریت به آژانس عدم نشر جنگ‌افزار شیمیایی در خصوص سوریه پس از آن تایید شد که گزارش‌های متعددی از کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی به دست رژیم اسد علیه شهروندان خود در بخش‌هایی از دمشق منتشر شده و تصاویر دلخراش زخمی‌ها جهان را تکان داد.

در این میان حکومت دمشق با رفع اتهام از خود، معارضین را به این رویه جنگی مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی متهم می‌کرد؛ و معارضین در مقابل می‌گفتند که تنها رژیم اسد از چنین توانایی‌ای برخوردار است.

سازمان ملل و آژانس عدم نشر جنگ‌افزار شیمیایی در ماه‌های اخیر گفته بودند که تمامی ۱۳۰۰ تُن مواد شیمیایی جنگی که حکومت اسد داشتن آن را تایید کرده از سوریه خارج شده و ماموریت باقی‌مانده به انهدام خود سایت‌های باقی‌مانده در این کشور محدود می‌شود.

قرار بود کار انهدام ۱۲ سایت شیمیایی سوریه در ماه جاری میلادی، اکتبر، آغاز شده و تا پایان ماه بعد، نوامبر، تکمیل شود.

با این حال، به گزارش آسوشیتدپرس، احتمال این که سوریه همچنان بخشی از سلاح‌های شیمیایی خود را پنهان کرده باشد و این سلاح‌ها درنهایت به دست گروه‌های تروریستی، مانند نیروهای «خلافت اسلامی» بیفتد، مایه نگرانی جامعه جهانی است.

در جنگ داخلی سوریه که به‌زودی چهارمین سال خود را نیز پشت سر می‌گذارد تاکنون دست‌کم ۱۹۰ هزار نفر قربانی شده؛ صدها هزار مجروح برجای مانده؛ میلیون‌ها نفر از کشور خود آواره شده و میلیون‌ها تن دیگر در داخل خاک سوریه جابه‌جا شده و بخش‌های وسیعی از استان‌های سوریه به تلی از ویرانه مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG