لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

سازمان ملل: سوریه به ضرب‌الاجل امحای سلاح‌های شیمیایی نمی‌رسد


یکی کشتی آمریکایی ویژه نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه
یکی کشتی آمریکایی ویژه نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفته است امحای جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه در موعد مقرر، ضرب‌الاجلی که در پی تهدید آمریکا به حمله نظامی به آن کشور تا ۳۰ ژوئن تعیین شده بود، پایان نمی‌یابد.

ضرب‌الاجل ماه آوریل برای اینکه این جنگ‌افزارها در اختیار ناظران بین‌المللی قرار گیرد -کسانی که مسئول انتقال آن به بیرون خاک سوریه و نابودی آن هستند- نیز در حالی‌که هشت درصد از آن همچنان در اختیار دمشق ماند، کامل نشده به سر رسید.

در نامه‌ای که دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۳ ماه مه (شش روز پیش) به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و نسخه‌ای از آن به تازگی به رسانه‌ها درز کرده است، بان گی‌مون، برای نخستین بار چنین موضوعی را تائید کرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در این نامه آقای بان می‌گوید هشت درصد از ذخیره سلاح‌های شیمیایی همچنان در انتظار انتقال به خارج، در آن کشور باقی مانده است. در عین حال یکی از ۱۲ زرادخانه‌ها تعطیل نشده و تنها پنج بخش از ۱۸ تولیدکننده این جنگ‌افزارها بسته شده‌اند.

او در این نامه گفته الزام‌آور است که جمهوری عربی سوریه، هر چه زودتر باقی‌مانده سلاح‌ها را انتقال دهد، همان‌طور که مقام‌ها به آن متعهد شده‌اند.

با این همه به گفته بان گی‌مون «اکنون مشخص است که برخی از فعالیت‌های لازم برای امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه تا بعد از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ ادامه خواهد داشت.»

طی ماه‌های گذشته برخی از منتقدان دمشق، از جمله واشینگتن، به عملکرد حکومت سوریه در انجام تعهدات خود در این زمینه اعتراض کرده بودند.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، یازدهم بهمن ماه سال گذشته در مورد دیرکرد سوریه در انجام این تعهدات بین‌المللی، هشدار داده و گفته بود واشینگتن «عمیقا نگران» است که آیا دولت سوریه موفق به انجام آن در زمان برنامه‌ریزی‌شده خواهد شد یا نه.

دولت سوریه جنگ داخلی را مسبب دیرکرد انتقال سلاح‌ها معرفی می‌کند.

از روز ۱۷ دی ماه اولین محموله از این جنگ‌افزارها به بندر لاذقیه در شمال‌غرب آن کشور و از آنجا با یک کشتی دانمارکی از منطقه خارج شد؛ از آن زمان انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، که بازرسانش در سوریه مشغول به کار هستند، گفته است هشت درصد از جنگ‌افزار شیمیایی باقی‌مانده در سوریه، در تنها یک زرادخانه است.

به گفته این بازرسان، محموله بسته‌بندی شده ولی فقط قابل حمل در زمانی است که شرایط امنیتی فراهم شود.
XS
SM
MD
LG