لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

شمار کشته‌های جنگ داخلی سوریه «از ۱۶۰ هزار نفر گذشت»


تصویر یکی از شورشیان سوریه در نبردهای حومه دمشق
تصویر یکی از شورشیان سوریه در نبردهای حومه دمشق
گروه ناظر حقوق بشر در سوریه اعلام کرد که تعداد کشته‌ها در جنگ داخلی سوریه بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر شده است، آماری که به نسبت ماه گذشته سیر صعودی سریعی داشته است.

این گروه که در بریتانیا مستقر است روز دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت، آخرین آمار از تلفات در جنگ داخلی سوریه را منتشر کرد که نشان می‌دهد تعداد کشته‌ها در این جنگ از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تاکنون، ۱۶۲ هزار و ۴۰۲ نفر بوده است.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه می‌گوید که این آمار شامل شهروندان غیرنظامی، شورشیان و اعضای ارتش سوریه است که از آغاز قیام گروه‌هایی از مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد کشته شده‌اند.

آخرین آماری که گروه ناظران حقوق بشر در سوریه از کشته‌شدگان در این کشور منتشر کرده بود به روز ۱۲ فروردین بازمی‌گردد که بیان می‌کرد ۱۵۰ هزار و ۳۴۳ نفر در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

با این حال همان زمان نیز این گروه تاکید داشت که امکان دارد رقم واقعی تلفات در جنگ داخلی سوریه بسیار بیشتر از این تعداد باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که آمار جدید گروه ناظر حقوق بشر در سوریه را بازتاب داده است، یادآوری می‌کند که سازمان ملل متحد از ژوئیه گذشته، حدود ۱۰ ماه است که هیچ آمار جدیدی از تعداد تلفات در جنگ داخلی سوریه منتشر نکرده و در توضیح آن نیز اعلام کرده که دیگر قادر نیست صحت و سقم اخبار منتشر شده را مشخص کند.

اما گروه ناظر حقوق بشر در سوریه می‌گوید که آمار خود را بر اساس نام کشته‌شدگان تهیه کرده و این فهرست اسامی نیز از طریق فعالانی به دست آمده است که اسامی ثبت‌شده کشته‌شدگان را از مراکز مختلفی مانند بیمارستان‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

به گفته این گروه فعال در زمینه حقوق بشر، حدود یک سوم از کل کشته‌ها، ۵۳ هزار و ۹۸۷ نفر، شهروندان غیرنظامی هستند.

همچنین در طول جنگ داخلی سوریه ۸ هزار و ۶۰۷ کودک و ۵ هزار و ۵۸۶ زن کشته شده‌اند.

تعداد تلفات شورشیان و سربازان ارتش سوریه نیز به ترتیب ۲۶ هزار و ۸۵۸ نفر و ۳۷ هزار و ۶۸۵ نفر عنوان شده است.

جنگ داخلی سوریه بیش از سه سال است که به درازا انجامیده بدون آن که نشانه‌ای از صلح دیده شود. در این شرایط برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نیروهای حکومت سوریه در ماه‌های اخیر به پیروزی‌هایی برابر شورشیان دست یافته‌اند و موقعیت خود را محکم‌تر کرده‌اند.

«اعلام آمادگی» ایران برای بازسازی سوریه

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران با سفیر سوریه در تهران بیان می‌کند که جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای کمک در بازسازی سوریه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، علا‌‌ء‌الدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در دیدار با عدنان محمود گفته است: «مردم و دولت ایران در کنار ملت و رهبری مقاوم سوریه ایستاده و در دوران بازسازی همراه آنان خواهد بود.»

ایران در نقطه مقابل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، متحد اصلی بشار اسد محسوب می‌شود که او را در نبرد برابر شورشیان حمایت می‌کند. با این حال جمهوری اسلامی تاکید می‌کند که این حمایت‌ها جنبه تسلیحاتی ندارد.

نبرد سوریه به ویرانی‌های گسترده‌ای در این کشور انجامیده چنانچه آذر ماه گذشته وزیر اقتصاد و تجارت خارجی آن کشور اعلام کرد که صنایع سوریه به میزان ۸۵ درصد ویران شده است.

فرهان حق، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، نیز روز چهاردهم فروردین گفته‌بود: «جنگ داخلی در سوریه فجایع ویرانی‌هایی را به بار آورده است که حداقل ۳۰ سال طول خواهد کشید تا اقتصاد این کشور به وضعیت آن در سال ۲۰۱۰ برگردد.»
XS
SM
MD
LG