لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

شهر حمص «به طور کامل» از شورشیان سوری تخلیه شد


در مدت بیش از دو سالی که حمص در دست شورشیان بود٬ حدود دو هزار و ۲۰۰ تن در این شهر در اثر بمباران‌های روزمره کشته شده‌اند
در مدت بیش از دو سالی که حمص در دست شورشیان بود٬ حدود دو هزار و ۲۰۰ تن در این شهر در اثر بمباران‌های روزمره کشته شده‌اند
تلویزیون دولتی سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که آخرین گروه شورشیان این کشور بخش قدیمی شهر حمص را ترک کرده است و این شهر در حال حاضر تحت کنترل کامل دولت است. شهر حمص بیش از دو سال پیش به تصرف شورشیان مسلح سوریه در آمده بود.

به گزارش آسوشیتد پرس تلویزیون دولتی سوریه با به نمایش گذاشتن بنری با مضمون «بخش قدیمی حمص به طور کامل از گروه‌های تروریستی تخلیه شده است»٬ اعلام کرد که شورشیان بعد از ظهر پنجشنبه٬ ۱۸ اردیبهشت‌ماه٬ به طور کامل حمص را تخلیه کردند و حال نیروهای سوری قرار است وارد این مناطقع شوند.

در همین خصوص خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده‌ است که شورشیان ضمن عقب‌نشینی به حلب٬ یک هتل این شهر را که تبدیل به مقر پلیس شده بود٬ منفجر کردند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیاست می‌گوید در اثر این انفجار دستکم ۱۴ سرباز و نیروی حامی بشار اسد کشته شده‌اند.

شهر حمص بیش از دو سال پیش به تصرف شورشیان مسلح سوریه در آمده بود. در این مدت به گفته خبرگزاری فرانسه حدود دو هزار و ۲۰۰ تن در این شهر در اثر بمباران‌های روزمره کشته شده‌اند.

تخلیه حمص در راستای توافق میان شورشیان و دولت سوریه صورت گرفته است. این توافق حاصل مذاکراتی است که با وساطت سازمان ملل -و بنا بر گزارش‌ها- حضور سفیر ایران در سوریه٬ برپا شد.

این نخستین بار نیست که دولت و شورشیان بر سر موضوعی به توافق می‌رسند٬ اما اولین بار است که شورشیان قبول می‌کنند در راستای همراهی با دولت٬ منطقه تحت کنترل خود را ترک کنند.

سخنگوی شورشیان حمص به خبرگزاری فرانسه گفته است که دولت سوریه در ازای آزادی ۷۱ گروگان٬ ۴۰ زن و بچه علوی٬ یک زن ایرانی و ۳۰ سرباز٬ قبول کرده است بگذارد شورشیان حمص به همراه تسلیحات خود از این شهر خارج شوند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید تمامی این گروگان‌ها روز پنجشنبه آزاد شده‌اند.

بر اساس توافق صورت گرفته میان دولت و شورشیان همچنین راه امدادرسانی به دو شهر شیعه‌نشین در حلب که در تصرف شورشیان است نیز باز خواهد شد. ساکنان این دو شهر عمدتا از حامیان بشار اسد هستند.

تحریم‌های تازه آمریکا علیه مقام‌های سوری و یک بانک روسی

روز پنجشنبه همچنین خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که شش مقام سوری و یک بانک روسی را در ارتباط با ناآرامی‌های سوریه تحریم کرده است.

به گفته خزانه‌داری آمریکا بانک روسی«تِمپ‌‌بانک» که مقرش در مسکو است٬ متهم به حمایت از دولت بشار اسد از طریق واگذاری میلیون‌ها دلار پول نقد و همچنین ارائه خدمات مالی به دولت سوریه است.

در کنار تحریم «تمپ‌بانک»٬ مدیر ارشد این بانک نیز تحریم شده است. ایالات متحده مدعی است که آقای میخائیل گاگلِئوف برای مذاکرات تجاری با دولت بشار اسد٬ شخصا به دمشق٬ پایتخت سوریه٬ سفر کرده است.

در کنار این بانک٬ آمریکا یکی از مشاوران بشار اسد٬ وزیر امور عام‌المنفعه٬ وزیر کشاورزی٬ وزیر دارایی٬ وزیر امور اجتماعی و وزیر کار سوریه را نیز به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

به گفته آسوشیتد پرس٬ آمریکا تا کنون نزدیک به ۲۰۰ فرد یا شرکت را در ارتباط با ناآرامی‌های سوریه تحریم کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG