لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

چرا روحانی به رییس فدراسیون جهانی والیبال پاسخ نداد؟


كنگره فدراسیون جهانی والیبال به میزبانی ایتالیا، پیامی مکتوب برای جمهوری اسلامی ایران در برداشت. این ارگان خواستار آن شد که پس از ١٢٦ روز بازداشت غنچه قوامی متقاضی تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا، نسبت به آزادی او اقدام شود.

سی و چهارمین كنگره فدراسیون جهانی با حضور نمایندگان ٢١٠ كشور عضو FIVB برگزار شد و رییس فدراسیون جهانی بار دیگر، خواستار آزادی خانم قوامی شد. طومار جهانی درخواست آزادی غنچه قوامی، بیش از 700 هزار امضا جمع‌آوری کرد و بازتاب چشمگیری در رسانه‌های خبری سراسر جهان داشت.

این در شرایطی است كه سال آینده، مسابقات والیبال قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ریو به میزبانی تهران برگزار خواهد شد. ایران در صورت فتح این مسابقات ضمن کسب سومین قهرمانی متوالی آسیا، برای نخستین بار جواز حضور در المپیک را به دست می‌آورد.

اما ابهاماتی برای ارگان جهانی این رشته ورزشی وجود دارد که هنوز حل نشده است. حق حضور بانوان در ورزشگاه، مسئله حق پخش تلویزیونی و امتناع صداوسیمای ایران از پرداخت حقوق فدراسیون جهانی، همچنین تداوم بازداشت غنچه قوامی از جمله مسائلی هستند که موقعیت ممتاز والیبال ایران در جهان را خدشه‌دار می‌کند.

سه هفته قبل، آری گراسا رییس فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد به حسن روحانی نامه‌ای فرستاده‌ و از او خواسته است تا ایران "با جدیت" تصمیم بازداشت غنچه قوامی را مورد بازنگری قرار دهد.

نامه‌ای که نه نزد رسانه‌های دولتی بازتاب یافت و نه با واکنشی از جانب سخنگوی وزارت امور خارجه یا حتی وزارت ورزش و فدراسیون والیبال مواجه شد.

در نشست فدراسیون جهانی از اعضای خانواده والیبال جهان خواسته شده تا این ارگان را در تداوم تلاش برای آزادی غنچه قوامی یاری دهند.

فدراسیون جهانی تاکید کرده که دخالتی در قوانین داخلی کشورها ندارد اما مطابق چارچوب المپیک، زنان حق دارند نظاره‌گر مسابقات ورزشی باشند.

در متنی که فدراسیون جهانی صادر کرده، بر مدت زمان بازداشت غنچه قوامی، دستگیری او در روز بازی با ایتالیا و همچنین نامه ارسالی رییس فدراسیون جهانی به رییس جمهور ایران تاکید شده است.

چنانچه از متن منتشر شده پیداست، با گذشت سه هفته از ارسال این نامه، دولت ایران هنوز پاسخ یا توضیحی در این خصوص ارائه نکرده است.

مقامات سیاسی کشورهای مختلف جهان، پاسخگوی نامه‌هایی هستند که از سوی مقامات عالیرتبه جهان ورزش، به طور مستقیم آنها را خطاب قرار می‌دهد. ایران به تازگی به جمع برترین‌های والیبال جهان راه یافته و از برقراری احترام و اعتماد متقابل بین دولت ایران با فدراسیون جهانی، والیبال ایران سود بیشتری خواهد برد.

امروز یکشنبه وکیل و اعضای خانواده غنچه قوامی راهی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب شدند و باز هم بی نتیجه بازگشتند. طبق ماده ۲۱۲ آئین دادرسی کیفری ایران، مدت قانونی ابلاغ حکم حداکثر هفت روز است اما حالا سه هفته از تشکیل دادگاه و ختم دادرسی غنچه می‌گذرد.

علیزاده طباطبایی وکیل غنچه به خبرگزاری ایلنا گفته: «با وجود اینکه به ما گفته شده رای موکل بنده صادر شده، اما این حکم هنوز به ما ابلاغ نشده. البته امروز رییس دادگاه حکم صادر شده را به بنده نشان داد که طبق آن موکلم به یک سال حبس محکوم شده بود.»

غنچه قوامی بیش از چهار ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برد. قرار بازداشت موقت قبلی او شش روز پیش به اتمام رسید. خانواده او تاکید کرده‌اند که برای‌شان مشخص نیست، غنچه اکنون بر اساس چه قانونی در بازداشت به سر می‌برد.

ایمان برادر غنچه هم پیش از صدور حکم به روزنامه گاردین گفته: احساس راحتی می‌کنیم از اینکه بالاخره حکم قرار است صادر شود ولی غنچه خیلی در این مدت خیلی سختی کشیده. در حالی که حتی یک قانون شکنی در پرونده‌اش نیست. همه می‌دانند او بیگناه است. چیزی که او در این مدت تحمل کرده، خود مجازات سنگینی است.

XS
SM
MD
LG