لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

آژانس: ایران هنوز پاسخ برخی پرسش‌ها را نداده است


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌کند که تهران در دو ماه گذشته از ارائه اطلاعات به آژانس درباره برخی موضوعات خودداری کرده است و این نهاد در شرایط کنونی قادر به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران نیست.

این در حالی است که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتقاد دارد که گزارش جدید آژانس گویای عدم انحراف در برنامه‌های اتمی ایران است.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۱۶ آبان ماه منتشر شده و تاکید دارد که «ایران هنوز اطلاعات لازم درباره دو موضوع خاص را برخلاف تعهدات خود به آژانس ارائه نکرده است».

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، «ایران طبق توافق با آژانس باید در پنج مورد به سوالات این نهاد پاسخ می‌داد، اما در دو مورد از ارائه پاسخ خودداری کرده است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس تاکید کرده که همچنان نگران ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران است.

دو موردی که در گزارش جدید آژانس به آن اشاره شده است، مسئله «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌ سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» است که آژانس می‌گوید تهران هنوز پاسخی درباره آنها نداده است.

این در حالی است که ایران متعهد شده بود تا روز سوم شهریور به این سوالات جواب دهد.

در همین حال رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با انتشار گزارش جدید آژانس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت که «گزارش تازه آژانس بار دیگر تایید می‌کند که برنامه‌های هسته‌ای ایران همگی تحت نظارت و برای مقاصد صلح‌آمیز در حال اجرا است و هیچ انحرافی نداشته است».

نجفی درباره «دو مورد باقی مانده» از همکاری ایران با آژانس نیز گفت: «از ۱۸ اقدام عملی توافق شده اکثر آنها، یعنی ۱۶ اقدام تکمیل شده‌اند. در عین حال همانطور که در گزارش ذکر شده جلسات فنی بین ایران و آژانس ادامه داشته و در نشست‌های ۱۵ و ۱۶ مهر ماه و سپس ۱۱ آبان ماه در تهران درباره دو اقدام عملی باقی مانده بحث شده و قرار است این جلسات ادامه یابد».

به گفته او، ادعای آژانس درباره دو اقدام باقی‌مانده «انعکاس ناقص واقعیت» است، چرا که آژانس هم نتوانسته توضیحاتی ارائه کند که نشان دهد اسناد و اطلاعاتش جعلی نیستند و به همین دلیل قرار است جلسات ادامه یابد.

در بند ۵۶ گزارش ۱۸ صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «تحلیل‌ها و جزئیات به دست آمده نشان می‌دهد ایران بر روی چاشنی انفجاری هسته‌ای کار کرده و این اطلاعات از طرف آژانس معتبر ارزیابی شده است».

این گزارش محل آزمایش چاشنی انفجاری را سایت نظامی پارچین عنوان کرده و می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای از زمان انتشار گزارش نوامبر ۲۰۱۱ و درخواست بازرسی آژانس از این سایت نظامی ایران، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برخی ساختمان‌ها در این محل را به‌طور کلی از بین برده یا محیط را تغییر داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به درخواست شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس از ایران برای اجرای پروتکل الحاقی گفته است که جمهوری اسلامی از اجرای این پروتکل که امکان بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند، سر باز زده است.

این گزارش در نهایت تاکید کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که دسترسی کامل به اطلاعات و سوالات باقی مانده را نداشته باشد، قادر به تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نیست.

XS
SM
MD
LG