لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

آمانو: ایران هنوز همه اقدامات را برای شفاف‌سازی برنامه اتمی‌اش انجام نداده است


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، می‌گويد ايران هنوز تمام اقدامات برای شفاف‌سازی برنامه اتمی‌اش را که موافقت کرده بود تا انتهای ماه اوت انجام دهد، انجام نداده است.

به گفته آقای آمانو، پيشرفت بررسی‌ها درباره تحقيقات احتمالی ايران بر روی بمب‌های اتمی، پيشرفت «اندکی» داشته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۸ مهر تاکيد کرده که «برای حل و فصل تمام مسائل باقی‌مانده {در پرونده اتمی ايران}، بسيار مهم است تا تهران به موقع تمام اقدامات عملی که در چارچوب همکاری با آنها موافقت کرده بود، انجام دهد»و

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز ۱۷ مهرماه در بيانيه‌ای اعلام کرد که در آخرين دور مذاکرات فنی با تهران، ايران هيچ پيشنهادی برای حل پرسش‌های آژانس ارائه نکرد.

اين گفت‌وگوها درباره اجرای «دو اقدام عملی» مرتبط با آزمايش‌های ايران در خصوص انفجارهای بسيار قوی و جابجايی نوترون بود.

ارائه اطلاعات مربوط به مطالعات صورت گرفته يا مقالات منتشر شده در ايران در رابطه با ترابرد يا انتقال نوترون، مدل سازی‌ها، محاسبات مربوطه و استفاده ادعايی از آن‌ها در مواد فشرده بوده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد اين قبيل آزمايش‌ها که در گذشته در ايران انجام شده، می‌تواند به ساخت سلاح‌ اتمی منجر شود.

يوکيا آمانو در نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد کرد آژانس در موقعيتی نيست که «بتواند تضمين معتبری درباره وجود نداشتن هيچ‌گونه مواد و فعاليت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ايران» ارائه کند.

آژانس مسئول راستی آزمايی از برنامه اتمی ايران و ديگر کشورهای عضو پيمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای است.

ايران و قدرت‌های جهانی حدود ۱۴ سال است که در حال گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی هستند. در اين مدت تحريم‌های بی‌سابقه‌ای عليه بخش‌های مختلف انرژی، صنعتی و اقتصادی و بانکی ايران تصويب شده است.

آمريکا، اسرائيل و تعدادی ديگر از کشورهای جهان نگران‌اند که تهران در پوشش برنامه اتمی صلح‌آميز، سلاح‌های هسته‌ای توليد کند اما جمهوری اسلامی قاطعانه اين نگرانی را رد کرده و گفته که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف علمی، پزشکی و توليد سوخت دارد.

XS
SM
MD
LG