لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

ایران اتهام نقض احتمالی توافق ژنو را رد کرد


يک انديشکده بانفوذ آمريکايی می‌گويد ايران احتمالا با تشديد تلاش برای توسعه سانتريفيوژهايی که توانايی غنی‌سازی سريعتر اورانيوم را دارند، توافق موقت ژنو را لغو کرده است. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.

خبرگزاری رويترز، شنبه ۱۷ آبان، گزارش داده که موسسه علم و امنيت بين‌المللی در واشنگتن، به يافته‌هايی در آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ايران اشاره کرده که بر اساس آن، ايران به طور متناوب، گاز طبيعی اورانيوم را در يک مرکز تحقيقاتی به سانتريفيوژهای موسوم به «آی آر-۵» تزريق کرده است.

اين گزارش افزوده که توسعه سانتريفيوژهای پيشرفته توسط جمهوری اسلامی، موضوع حساسی در برنامه اتمی تهران است زيرا در صورت موفقيت، ايران را قادر می‌سازد که مواد لازم برای ساخت تسليحات هسته‌ای را با سرعتی چند برابر بيشتر از قبل تهيه کند.

موسسه علم و امنيت بين‌المللی تاکيد کرده است که «تزريق گاز به يک سانتريفيوژ آی آر-۵ می‌تواند به منزله نقض توافق ژنو باشد.»

مسئله‌ای که بلافاصله توسط جمهوری اسلامی تکذيب شد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، به خبرگزاری فارس گفته است که تزريق گاز به سانتريفيوژهای آی آر-۵ نقض تعهدات تهران نيست.

آقای کمالوندی افزوده که جمهوری اسلامی «هيچ تعهدی برای متوقف کردن فعاليت‌های تحقيق و توسعه خود نداده است» و گفته ايران با تزريق گاز به اين سانتريفيوژها «نه تعهدات پادمانی و نه برنامه مشترک اقدام را که سال گذشته در ژنو به دست آمد نقض نکرده است چرا که ايران می‌تواند نه فقط در يک دستگاه بلکه در يک آبشار هم به کرات گاز تزريق کرده و فعاليت تحقيق و توسعه را ادامه دهد.»

موسسه کنترل سلاح در واشنگتن، يکی ديگر از انديشکده‌های آمريکايی نيز اعلام کرده است که به علت آنکه تزريق گاز به سانتريفيوژهای جديد توسط ايران، باعث توليد اورانيوم غنی شده نشده، اين کار نمی‌تواند به منزله نقض توافق ژنو باشد.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی برای يافتن راه‌حلی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، به مراحل پايانی خود پیش از مهلت مقرر رسيده است.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، يکشنبه ۱۸ آبان، در مسقط، پايتخت عمان با يکديگر ديدار می‌کنند تا يکی از حساس‌ترين دور گفت‌وگوها برای رسيدن به توافق نهايی را انجام دهند.

ايران و قدرت‌های جهانی، سوم آذر را ضرب‌الاجل نهايی خود برای رسيدن به توافقی نهايی تعيين کرده‌اند.

جمهوری اسلامی می‌گويد برنامه اتمی‌اش کاملا صلح‌آميز است و تنها اهداف علمی و توليد سوخت دارد اما برخی قدرت‌های جهانی نگران‌اند تهران از اين برنامه برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده کند.

XS
SM
MD
LG