لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

درخواست خروج فیلم «عصبانی نیستم» از دستور اکران


صحنه‌ای از فیلم «عصبانی نیستم»
صحنه‌ای از فیلم «عصبانی نیستم»

مدیر کل سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد ایران روز یک‌شنبه ۱۸ آبان در نامه‌ای به رئیس شورای صنفی اکران خواستار خارج شدن فیلم «عصبانی نیستم» از دستور اکران شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد رضا فرجی، مدیر کل سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد، در نامه‌ای به ابوالحسن داوودی، رئیس شورای صنفی اکران، نوشت: «نظر به اینکه انجام اصلاحات خواسته شده مستلزم صرف زمان بیشتری می‌باشد مقتضی است فیلم یاد شده فعلاً از دستور اکران خارج گردد؛ بدیهی است پس از انجام اصلاحات و تایید وزیر محترم تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.»

فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان، داستان دانشجوی ستاره‌داری است که از دانشگاه اخراج شده و به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب جهت راضی کردن پدر دختر مورد علاقه‌اش برای موافقت با ازدواج آنهاست.

در این فیلم در کنار خط اصلی قصه، اشاراتی هم نسبت به وعده‌های محمود احمدی‌نژاد در طول سال‌های مدیریتش بر کشور، وضعیت دانشجویان اخراجی و برخی حوادث سیاسی این سال‌ها می‌شود.

براساس نامه آقای فرجی نامه‌نگاری تازه او به دلیل «حواشی» به وجود آمده در خصوص فیلم «عصبانی نیستم» و اعلام نظر کمیسیون‌های فرهنگی و اصل نود مجلس ایران و همچنین نظر وزیر ارشاد و معاون سینمایی وی انجام شده‌است.

علی جنتی، وزیر ارشاد، روز شنبه ۱۷ آبان درباره اکران این فیلم گفته بود: «قرار شده آخرین اصلاحات لازم اعمال شود و بعد من فیلم را ببینم که آیا این اصلاحات کافی است یا نه و اشکالات مورد نظر آقایان در آن حل شده‌است یا خیر.»

ابوالحسن داوودی، رئیس شورای صنفی اکران، در واکنش به خارج شدن فیلم «عصبانی نیستم» از دستور اکران گفت: «من فکر می‌کنم همه دوستان معترض باید توجه کنند فرهنگ و هنر وجه مصالحه قرار نگیرد.»

وی تاکید کرد که فضای به وجود آمده درباره فیلم «عصبانی نیستم» فضای «واقعی» نیست و یک برخورد «سلیقه‌ای» با این فیلم در حال انجام است.

آقای داوودی اضافه کرد: «وقتی یک دولت در حدود قوانین نظام تغییر می‌کند نمی‌شود حدود قانونی مسئولیت‌های واگذار شده را با سلیقه‌های سیاسی متفاوت دچار خدشه کرد.»

پیش‌تر، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، در مورد این فیلم گفته بود که بعد از جرح و تعدیل‌های صورت گرفته، «عصبانی نیستم» از یک فیلم سیاسی تبدیل به یک اثر اجتماعی شده‌است.

چند ماه پیش بود که با ثبت قرارداد اکران این فیلم در شورای صنفی نمایش، قرار شد تا «عصبانی نیستم» از نیمه‌های آبان ماه روی پرده برود.

چند روز پس از اعلام قطعی شدن نمایش این فیلم، فشار برخی جریانات و سایت‌های تندرو به منظور وادار کردن وزارت ارشاد برای توقیف این فیلم آغاز شد.

احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، هشتم مهر گفته بود که در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از اکران هشت فیلم شده‌است.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در مهر ماه با نگارش نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد، خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های به گفته او «مرتبط با فتنه ۸۸» تا زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات مربوطه شده بود.

علی جنتی، وزیر ارشاد، ۲۸ مهر در واکنش به این نامه‌ها گفت که در زمینه نمایش و یا توقیف فیلم‌ها، قرار نیست کسی تعیین تکلیف کند و وزارت ارشاد ضوابط خاص خود را در این زمینه دارد.

محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، روز جمعه ۹ آبان گفته بود که تا زمانی که این کمیسیون اجازه ندهد، دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» اکران نخواهند شد.

فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد درباره تاثیر رویدادهای پس از اعتراض‌های سال ۸۸ در ایران بر زندگی افراد است.

XS
SM
MD
LG