لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

ضریب نفوذ اینترنت در ایران « ۵۳ درصد است»


بنا بر آمارهای منتشرشده، ضریب نفوذ اینترنت یا همان نسبت کاربران اینترنت به جمعیت کشور در ایران «به ۵۳ درصد رسیده» و استان مازندران بیشترین کاربران اینترنت در بین استان‌های ایران را داراست.

در این‌باره خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه ۱۸ آبان گزارش داده که براساس آمارهایی که در سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور آمده، ایران با بیش از ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار جمعیت دارای ۴۰ میلیون و ۴۶ هزار کاربر اینترنت و ۲۳ میلیون و ۵۶۷ هزار مشترک است که با این وجود ضریب نفوذ اینترنت در ایران تا پایان سه‌ماهه اول امسال بیشتر از ۵۳ درصد برآورد می‌شود.

این در شرایطی است که تا پایان سال ۹۲ ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود ۴۹ درصد بود.

از دیگر سو استان مازندران براساس آمار با ضریب نفوذ نزدیک به ۹۳ درصد بیشترین کاربران اینترنت در بین استان‌های ایران را از آن خود کرده‌است و پس از این استان، تهران با ضریب نفوذ ۷۷، اصفهان با ضریب نفوذ ۶۳ درصد، خوزستان با ضریب نفوذ ۵۹ و سمنان با ضریب نفوذ ۵۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

استان خراسان شمالی با ضریب نفوذ ۲۹ کمترین کاربران اینترنت در کشور را دارد و محروم‌ترین استان از نظر دسترسی به اینترنت است.

اما درصد استفاده کاربران ایرانی از اینترنت باندپهن تا پایان سه‌ماهه اول امسال رشدی دوبرابری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. به این معنی که هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت باندپهن در کشور ۳۱ درصد اعلام شده و این رقم تا پایان سال ۹۲ حدود ۱۸ درصد برآورد شده‌است.

همچنین تا پایان ۳ ماهه اول سال ۹۳ شمار کاربران اینترنت «ای‌دی‌اس‌ال» در ایران به ۱۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر رسید و این فناوری توانسته بیشترین کاربران اینترنت در ایران را به خود جلب کند.

هم‌اکنون ضریب نفوذ فناوری «ای‌دی‌اس‌ال» در ایران ۱۷ درصد برآورد می‌شود و این فناوری ۵ میلیون و ۲۶۸ هزار مشترک نیز دارد.

پس از فناوری «ای‌دی‌اس‌ال»، اینترنت موبایل بیشترین میزان اتصالات به اینترنت را در ایران در اختیار دارد؛ هم اکنون ۱۱ میلیون و ۶۹ هزار ایرانی با کمک موبایل به اینترنت وصل می‌شوند و ضریب نفوذ اینترنت موبایل در ایران حدود ۱۵ درصد اعلام شده‌است.

آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که همچنان بیش از ۹ درصد کاربران اینترنت در ایران با اینترنت دایل‌آپ و با سرعتی حدود ۶۴ کیلوبیت در ثانیه به شبکه جهانی متصل می‌شوند و تعداد کاربران این فناوری نیز ۶ میلیون و ۹۳۴ هزار و تعداد مشترکان ۳ میلیون و ۴۶۷ هزار تن برآورد می‌شوند.

این آمارها که از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت ایران، تا پایان ۳ ماهه اول سال ۹۳ را در بر می‌گیرد.

پیشتر معاون حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری ایران ضریب نفوذ اینترنت را ۵۴ درصد اعلام کرده بود.

این در شرایطی است که به گفته کار‌شناسان و کاربران سرعت اینترنت در برخی مناطق تهران و دیگر شهر‌ها بسیار کند است.

شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و بسیاری از وب‌سایت‌های خبری پربیننده هم در ایران فیلتر شده‌اند و دسترسی به آنها تنها با استفاده از نرم‌افزارهای فیلترشکن امکان‌پذیر است.

XS
SM
MD
LG