لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

ده‌ها حمله هوایی علیه «داعش» در رقه؛ «تلفات سنگین» در کوبانی


نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی در سوریه علیه اسلام‌گرایان را از ماه سپتامبر آغاز کرده‌اند
نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی در سوریه علیه اسلام‌گرایان را از ماه سپتامبر آغاز کرده‌اند

ناظران و خبرگزاری‌ها می‌گویند نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تا ۳۰ حمله هوایی در رقه، شهر و استان شمالی سوریه، یکی از مراکز اصلی حضور نیروهای «حکومت اسلامی» و «پایتخت» خودخوانده این گروه، علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا انجام داده‌اند.

فعالان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند حملات تازه در قسمت شمالی شهر رقه (استان رقه) روز یک‌شنبه ۹ آذر انجام شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید این حملات از جمله پایگاه هوایی لشکر هفدهم سوریه، که تابستان گذشته به کنترل شبه‌نظامیان اسلام‌گرا درآمده بود، را هدف قرار داده‌اند. [در مورد تصرف پایگاه هوایی طبقه در استان رقه بیشتر بخوانید]

این حملات چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای هوادار بشار اسد در سوریه نیز به مواضع «حکومت اسلامی» در رقه حمله کردند.

در روز یک‌شنبه حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه به مخالفان حکومت اسد در شهر جاسم در استان جنوبی درعا نیز ادامه داشته است که به گزارش رویترز و به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه ۱۹ کشته، از جمله ۷ زن و ۲ کودک، برجای گذاشته است.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» (داعش) در سوریه از ماه میلادی سپتامبر آغاز شده است.

این حملات مواضع و نفرات دیگر گروه‌های اسلام‌گرا مانند «خوراسان» یا «جبهه نصرت» را نیز هدف قرار داده‌اند.

ناظران حقوق بشر سوریه می‌گویند حملات در رقه یکی از شدیدترین حملات هوایی از زمان آغاز عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه بوده است.

هنوز شمار دقیق تلفات این حملات مشخص نیست.

«تلفات شدید» اسلام‌گرایان در کوبانی

ناظران حقوق بشر سوریه می‌گویند، نیروهای داعش در شهر شمالی کوبانی، جایی که صحنه نبردها میان آنها و مدافعان کُرد شهر است، طی دو روز گذشته ده‌ها کشته داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول این گروه شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۵۰ نفر عنوان کرده است که به گفته این خبرگزاری «یکی از بدترین تلفات گروه طی ۲۴ ساعت حمله» به شمار می‌رود.

تازه‌ترین گزارش در مورد حملات «پرتلفات» در کوبانی در پی آن منتشر می‌شود که نیروهای «حکومت اسلامی» روز شنبه دست به انجام چهار حمله انتحاری در این شهر و اطراف آن زدند.

در عین حال گروهی از فعالان و یک حزب عمده کرد در ترکیه، آنکارا را متهم کردند که فعالیت اسلام‌گرایان در داخل خاک ترکیه، علیه کردهای مدافع کوبانی، را نادیده می‌گیرد. آنچه دفتر نخست‌وزیری ترکیه «به طور قطعی دروغ» نامیده و آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG