لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

سازمان جهانی هواشناسی: ۲۰۱۴ گرمترين سال ثبت شده در تاریخ است


در حالی که داده‌های آب و هوایی نشان می‌دهند سال ۲۰۱۴ گرم‌ترين سال ثبت شده در تاريخ هواشناسی است، سازمان جهانی هواشناسی ادعای وقفه در روند گرم شدن کره زمين را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سازمان جهانی هواشناسی روز چهارشنبه ۱۲ آذر اعلام کرد که دمای کره زمین در ماه‌های ژانويه تا اکتبر به طور متوسط ۰.۵۷ درجه سانتيگراد بالاتر از حد متوسط بوده و شبیه دمای سال ۲۰۱۰ است.

این گزارش حاکی است که دمای اقيانوس‌ها در يک دوره ۹ ماهه رکوردی تازه به جا گذاشت. در همين دوره دمای زمين نزديک به چهار يا پنج رکورد هوای گرمی است که از ابتدای ثبت دمای هوا در قرن نوزدهم گزارش شده است.

گزارش تازه سازمان جهانی هواشناسی در نشست آب و هوايی ليما پايتخت پرو و در مقر اين نهاد در ژنو منتشر شد.

ميشل ژارو دبيرکل سازمان جهانی هواشناسی در بيانيه‌ای گفت: «اين داده‌های موقت که به اطلاعاتی که تا پايان سال ۲۰۱۴ جمع آوری خواهد شد مشروط است، نشان می‌دهد که از ۱۵ گرمترين سال ثبت شده، ۱۴ سال در قرن ۲۱ بوده‌اند. گرم شدن هوای زمين متوقف نشده است».

اما مخالفان با اشاره به وقفه در افزايش دمای زمين از سال ۱۹۹۸، سالی که دمای هوا به طور استثنايی بالا بود، می‌گويند افزايش دمای زمين مشکل بزرگی نيست.

اين ادعا توسط اغلب دانشمندان هواشناسی رد شده است. مايکل اوپنهايمر يکی از استادان دانشگاه پرينستون در آمريکا می‌گويد به نظر می‌رسد الگوی گرم شدن در درازمدت با ناپايداری پديده‌های طبيعی همراه است. اين تغييرات ماهيت چرخه‌ای دارند، به اين معنی که به دنبال يک دوره گرما، دما پايين‌تر می‌آيد و در پی آن شاهد يک دوره افزايش سريع دما هستيم.

مايکل اوپنهايمر می‌افزايد: «نمی‌توانيم بگوييم که چنين دوره‌ای شروع شده است يا نه. ولی سال گرم ۲۰۱۴ به ما يادآوری می‌کند که گرم شدن زمين متوقف و يا دچار وقفه نشده است و تغيير دمای زمين در درازمدت به سمت بالا، بالا و بالا بوده است».

آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد بخش‌هايی از کره زمين از جمله ايالات متحده، کانادا و بخش مرکزی روسيه سردتر بودند. اما با موج هوای گرم در آفريقای جنوبی، استراليا و آرژانتين در ماه ژانويه و بخش‌های زيادی از آمريکای جنوبی، سازمان جهانی هواشناسی در اکتبر نتيجه‌گيری کرده است که در بيشتر نواحی کره زمين دمای هوا بالاتر از حد متوسط بوده است.

سازمان جهانی هواشناسی که داده‌های خود را از دو مرکز يکی در آمريکا و ديگری در اروپا به دست می‌آورد، افزود دمای آب اقيانوس‌ها در نيمکره شمالی به ويژه در ماه‌های ژوئن تا اکتبر بالا بود.

اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد گفته است: «نزديک به ۹۳ درصد از انرژی ناشی از گازهای گلخانه‌ای که در جو زمين حبس شده‌اند ناشی از سوخت‌های فسيلی و فعاليت‌های انسان هستند. اين انرژی مازاد سرانجام در چرخه خود به اقيانوس‌ها ختم می‌شود. در نتيجه حجم گرمای اقيانوس‌ها کليد درک پديده‌های آب و هوايی است».

در حالی که دانشمندان ۹۵ درصد يقين دارند که افزايش دما از نيمه قرن بيستم به این سو ناشی از فعاليت‌های انسان روی کره زمين است، با اين حال نمی‌توانند با قاطيعيت بگويند چگونه گرمايش زمين روی پديده‌های جوی از جمله سيلاب‌ها و توفان‌ها تاثير می‌گذارد.

بنا به آمار اين سازمان، تا روز ۱۳ نوامبر ۷۲ توفان استوايی رخ داده است که از تعداد متوسط يعنی ۸۹ مورد کمتر است. اقيانوس منجمد شمالی در ماه سپتامبر امسال در يکی از کوچکترين اندازه‌های خود در تاريخ ثبت شده است. در همين حال ميزان يخ اقيانوس منجمد جنوبی برای سه سال متوالی افزايش يافت.

تمرکز اکسيد کربن در جو زمين، که يکی از نشانه‌های اصلی وجود گازهای گلخانه‌ای است، سال گذشته به ميزان بی‌سابقه ۳۹۶ واحد در ميليون يعنی ۱۴۲ بار بيشتر از دوران پيش از انقلاب صنعتی رسيد.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گويد آمار سال ۲۰۱۴ هنوز کامل نيست.

هيات‌های شرکت کننده در نشست ليما از ۱۹۰ کشور جهان برای تبيين مقدمات معاهده گازهای گلخانه‌ای که قرار است سال آينده تصويب شود گردهم آمده‌اند.

فاصله بين کشورهای فقیر و ثروتمند از سرعت گفت‌وگوها کاسته است.

سامانا اسميت از مسئولان سازمان طرفدار محيط زيست دبليو دبليو اف (WWF ) گفت: «اين نکته که سال ۲۰۱۴ گرمترين سال است بايد همه کسانی که تغييرات آب و هوايی برايشان مهم است، به خصوص شرکت کنندگان در نشست ليما را نگران کند».

XS
SM
MD
LG