لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

«دمای زمین بالاتر رود مجسمه آزادی و اپرای سیدنی زیر آب می‌روند»


دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر دمای کره زمین سه درجه سانتیگراد افزایش یابد حدود یک پنجم از بناها و نقاطی که جزو میراث فرهنگی بشریت هستند آسیب خواهند دید. مجسمه آزادی و ساختمان اپرای شهر سیدنی از جمله این بناها خواهند بود.

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارش خود می‌نویسد که طبق بررسی‌های هیئت علمی مربوط به گرمایش زمین در سازمان ملل متحد٬ درجه حرارت کره زمین تا پایان سده میلادی جاری حتی بیشتر از سه درجه افزایش خواهد یافت. بنابراین هشدار دانشمندان در مورد آسیب دیدن یک پنجم از مجموعه ۷۲۰ بنای متعلق به میراث بشری را باید جدی گرفت.

تحقیقات علمی که اخیرا در نشریه مطالعات زیست محیطی انتشار یافته نگاهی دارد به تاثیرات گرمایش زمین و افزایش سطح آب دریاها در دو هزار سال آینده. اما نویسندگان این پژوهش معتقدند که اگر اقدامات لازم برای مقابله با سیلاب و بالا آمدن سطح آب دریاها انجام نشود پیامدهای این وضعیت را در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد خواهیم بود.

پروفسور بن مارزیون از دانشگاه اینزبروک اتریش و مسئولا این پژوهش در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت: «تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که اولین تاثیرات افزایش سطح آب بر روی این بناها را در همین قرن اتفاق خواهد افتاد. معمولا وقتی که از گرمایش زمین صحبت می‌شود به جنبه‌های اقتصادی و یا زیست محیطی آن اشاره می‌کنند. ما در این پژوهش سعی کرده‌ایم پیامدهای فرهنگی این پدیده را بررسی کنیم.»

پروفسور مارزیون در مورد بناهای تاریخی اروپا به برج پیزا اشاره کرد و افزود هر چند این بنا در جوار ساحل قرار ندارد ولی به دلیل اینکه در مناطق کم ارتفاع واقع شده هرگونه افزایش در درجه حرارت کره زمین روی ساختار این بنا تاثیر خواهد گذاشت.

از نقاط دیگر اروپا که از این تغییرات آسیب خواهند دید می‌توان به شهر ونیز و شهرهای ساحلی شمال آلمان مثل هامبورگ، لوبک و برمن اشاره کرد.

سایر بناها و نقاط دیگر در اروپا که افزایش درجه حرارت و بالا آمدن سطح آب آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد کلیسای جامع وست مینستر و کاخ وست مینستر در حاشیه رود تیمز در مرکز شهر لندن، شهر بروژ در بلژیک، شهر ناپل در ایتالیا و شهر سنت پترزبورگ در شمال روسیه هستند.

براساس نتایج این پژوهش افزایش سطح آب دریاها بیش از هر نقطه دیگری در جهان زندگی مردم در آسیاب جنوب شرقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بخشی از دلایل این وضعیت ارتفاع کم این مناطق، تراکم جمعیت ساکن این مناطق و در عین حال شدیدتر بودن پدیده افزایش سطح آب دریاها در این قسمت از جهان است.

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که هیئت علمی سازمان ملل متحد در زمینه گرمایش زمین در گزارش مهم خود که سپتامبر سال گذشته منتشر شد پیش بینی کرده است که سطح آب دریاها تا پایان قرن ۲۱ بین ۲۶ تا ۸۲ سانتیمتر افزایش خواهد یافت هر چند در جامعه علمی هنوز در مورد این پیش بینی توافق کامل وجود ندارد.

پیش بینی برخی از دانشمندان از این نیز بدبینانه تر است و هشدار می‌دهند که افزایش سطح آب ممکن است حدود یک متر باشد و در پایان قرن بیست و سوم نیز ممکن است بین ۲ تا ۳ متر افزایش یابد.

پروفسور مارزیون می‌گوید که در پژوهشی که آنها انجام داده‌اند روند افزایش سطح آب دریاها طی دو هزار سال آینده بررسی شده است و تغییرات کوتاه مدت که ممکن است در طی یک یا چند قرن روی دهد بسیار متغیر خواهند بود.

آندرس لورمن از مسئولان دیگر این پژوهش و از اساتید مرکز پژوهش‌های زیست محیطی شهر پوتسدام در آلمان می‌گوید : «دو هزار سال دیگر حجم آب و سطح آب موجود در اقیانوس‌های جهان به یک تعادل جدیدی خواهند رسید. باید در نظر داشت که تمام حجم یخی که از مناطق یخبندان در قطب شمالی و یا قطب جنوبی ذوب می‌شوند٬ به آب‌های اقیانوس‌ها افزوده خواهند شد.»

در این پژوهش یادآوری شده که تغییرات و پدیده‌های جوی موقت و گذرا مثل طوفان‌های شدید در سواحل دریاها و یا نمونه‌هایی مثلا سیلاب شدیدی که سال گذشته سواحل شرقی بریتانیا را در نوردید، در نظر گرفته نشده است.

پروفسور مارزیون می‌گوید: «این موارد پدیده‌های متغییری هستند و نمی‌توان آن را دقیقا پیش‌بینی و یا محاسبه کرد. به همین خاطر باید گفت که محاسبه ما در مورد میزان افزایش سطح آب و پیامدهای آن برای بناها و نقاطی که جزو میراث جهانی بشریت هستند یک محاسبه احتیاط آمیز و محافظه کارانه است.»

او افزود که نتایج این تحقیقات زاویه دیگری را به مباحث مربوط به پیامدهای گرمایش زمین خواهد افزود که در حقیقت جنبه فرهنگی دارد. ولی او یادآوری کرد که بعید است این تحقیقات بتواند کسانی را که به گرمایش کره زمین باور ندارند، قانع کند.
XS
SM
MD
LG