لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

پیامد گرمایش زمین در ۲۱۰۰؛ «بنگلادش و موزامبیک از بین می روند»


لزلی باتلر و راب بل (راست) دو تن از فعالان تغییرات آب و هوایی در ساحلی رو به یخ های قطب شمال در نروژ.
لزلی باتلر و راب بل (راست) دو تن از فعالان تغییرات آب و هوایی در ساحلی رو به یخ های قطب شمال در نروژ.
بانک جهانی در گزارشی که روز يکشنبه، ۱۸ نوامبر، منتشر کرد ضمن هشدار نسبت به روند گرمايش زمين از دولت های جهان خواست مبلغ يک تريليون دلاری را که اکنون به عنوان يارانه سوخت های فسيلی پرداخت می کنند، به تقويت زيرساخت های سبز جهت کاهش انتشار کربن اختصاص دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جين يونگ کيم، ریيس بانک جهانی در اين گزارش هشدار داد که چنانچه روند گرمايش زمين به شکل فعلی ادامه يابد، چندين کشور ساحلی جهان، همچون موزامبيک و بنگلادش در آستانه قرن آينده از ميان خواهند رفت.

افزايش دمای اقيانوس ها به آب شدن مناطق وسيعی در قله های يخی قطبی می انجامد و همين طور افزايش تعداد توفان های موسمی و گردبادهای عظيم را به دنبال خواهد داشت.

توفان سندی که ماه گذشته سواحل شرقی آمريکا و شهرهای نيويورک و نيوجرسی را در هم کوبيد باعث مرگ يکصد نفر و ويرانی های عظيم شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:23 0:00
لینک مستقیم


بهروز دهزاد، عضو هيات علمی دانشگاه شهيد بهشتی تهران و يکی از بنيانگذاران مرکز ملی اقيانوس شناسی در گفت و گو با راديو فردا در مورد اهميت و سنديت بيانيه بانک جهانی می گويد:

بهروز دهزاد: اين هشدارها بسيار بسيار جدی هستند و بر اساس يافته های کاملا درست و واقعی طی حداقل ۵۰ سال اخير مشخص شده اند. بايد اين هشدارها جدی گرفته شود. اگر اين روال ادامه پيدا کند اين مسئله اتفاق خواهد افتاد و کلا نقشه جغرافيايی سطح زمين تغيير خواهد کرد. منتهی مسئله اينجاست که ما با يک بحرانی مواجه شديم که ناشی از شيوه زندگی خود ماست.
حاصل سرعت شتابان به سمت زندگی تکنولوژيک و رفاه بيش از حد، به خصوص در کشورهايی مثل آمريکا و ساير کشورهای پيشرفته صنعتی، همين مسئله است که گازهای گلخانه ای دارند به تدريج حالت گلخانه ای را در سطح کره زمين تشديد می کنند و مانع خروج گرما از سطح کره زمين می شوند.»

بيانيه بانک جهانی بر اساس گزارش انستيتوی تحقيقات و تجزيه و تحليل تاثير تغييرات اقليمی کره زمين در پوتسدام تهيه شده که در آستانه کنفرانس سازمان ملل درباره تغييرات آب و هوا منتشر شده است.

کنفرانس سازمان ملل قرار است از روز ۲۶ نوامبر تا هفتم دسامبر- روز ششم تا هفدهم آذرماه سال جاری – در دوحه قطر برگزار شود.

اين گزارش يک تصوير کلی از آخرين تحقيقات علمی را ارائه می دهد و به اين نتيجه می رسد که کره زمين در مسيری واقع شده که تا سال ۲۱۰۰ چهار درجه سانتیگراد گرمتر خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، با چهار درجه گرم تر شدن کره زمين بين نيم تا يک متر سطح درياها بالاتر خواهد آمد و باعث افزايش موج شديد گرما در دوره های زمانی يکساله خواهد شد. حال آن که معمولا اين موج های گرمايی هر چند صد سال يک بار رخ می دهند.

چنين امواج گرمايی می تواند باعث تخليه بسياری از مناطق ساحلی شود.

بهروز دهزاد در مورد تاثير افزايش ارتفاع آب درياها در جوامع بشری به راديو فردا می گويد: شهرهای ساحلی و نقاط مسکونی ساحلی از جمله نقاطی هستند که در همين ارتفاع نيم متر تا يک متر از سطح دريا ساخته شده اند و در نتيجه با بالا آمدن آب درياها و اقيانوس ها، تمامی اين مناطق در آب فرو خواهند رفت. معلوم نيست که چند درصد از ساکنين اين مناطق کار و زندگی خودشان را از دست خواهند داد؟ شايد نيمی از ساکنين اين مناطق يا حتی بيشتر از نيمی از ساکنين اين مناطق ناچار به مهاجرت های وسيع به مناطق ديگر کره زمين بشوند. اين مسئله می تواند عواقب اقتصادی و اجتماعی بيشماری را به همراه داشته باشد.»

تعهدات جهانی مبنی بر توقف افزايش دما تا ميزان دو درجه نيز به خودی خود، تاثيرات مصيبت باری بر حيات انسان ها در کره زمين خواهد داشت و افزايش چهار درجه ميزان ويرانی ها را به سطحی غير قابل تصور می رساند.

در کنفرانس اخير سازمان ملل پيرامون تغييرات جوی که دسامبر سال گذشته در شهر دوربان آفريقای جنوبی برگزار شد، نمايندگان اين کشورها متعهد شدند تلاش های وسيع تری برای به اجرا درآوردن پيمان کيوتو صورت دهند.

پيمان کيوتو که از سوی ۳۷ کشور صنعتی مورد تصويب قرار گرفته است در پايان سال جاری ميلادی به پايان خواهد رسيد.
XS
SM
MD
LG