لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

اوباما: واشینگتن به تلاش‌ برای توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد


دیدار باراک اوباما با ملک عبدالله، پادشاه اردن در کاخ سفید
دیدار باراک اوباما با ملک عبدالله، پادشاه اردن در کاخ سفید

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، می‌گوید که واشینگتن همچنان تلاش خواهد کرد که در ماه‌های پیش روی با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد، اما هنوز مشخص نیست که ایران از فرصت مذاکرات استفاده خواهد کرد یا نه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما روز جمعه ۱۴ آذر با ملک عبدالله، پادشاه اردن در کاخ سفید دیدار داشت و پس از این دیدار اعلام کرد که پادشاه اردن را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده است.

وی تاکید کرد به پادشاه اردن اطمینان داده است که اگر قرار باشد یک توافق بد و غلط به دست آید، آمریکا ترجیح می‌دهد که هیچ توافقی صورت نگیرد اما با وجود این واشینگتن همچنان با این انگیزه که باید مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، به مذاکرات ادامه می‌دهد.

مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی به تازگی برای هفت ماه دیگر تمدید شده است. هم مقامات ایران و هم آمریکا نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای در این دوره زمانی ابراز خوشبینی کرده‌اند. از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اطمینان داده که مذاکرات هسته‌ای به «پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده است».

روز جمعه نیز علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، تاکید کرد که اختلافات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان قابل حل است و اگر مذاکرات طولانی شده، به‌خاطر کشورهای غربی است.

اما باراک اوباما می‌گوید: «ما هنوز نمی‌توانیم مشخصا بگوییم که آیا ایران از این فرصت استفاده خواهد کرد یا نه، ولی به کوشش خودمان در چند ماه آینده همچنان ادامه خواهیم داد و اردن را نیز از آن مطلع می‌سازیم».

اردن از متحدان کلیدی آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و باراک اوباما از این کشور به‌ خاطر میزبانی پناهندگان سوری قدردانی کرده است.

آقای اوباما همچنین در دیدار با ملک عبدالله به او وعده داد که واشینگتن کمک‌های خود به اردن را تا یک میلیارد دلار در سال افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG