لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

ایرنا: ادامه فعالیت تحقیق و توسعه اتمی ایران در هفت ماه آینده


خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه، ۱۴ مهر، به نقل از یک «منبع آگاه نزدیک به» تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خبر داد که «فعالیت‌های تحقیق و توسعه» هسته‌ای ایران بر اساس توافق ‍ژنو در هفت ماه آینده ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری ایرنا به نقل از این منبع آگاه گفت: «در طول هفت ماه آینده بر اساس توافق ژنو، ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه ادامه می‌دهد و تغییری در این زمینه به وجود نخواهد آمد.»

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۰ آذر، به نقل از يک منبع ديپلماتيک خبر داده بود که بر مبنای تمديد هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ايران با ۱+۵ که در سوم آذر سال جاری به دست آمد، جمهوری اسلامی قبول کرده که هر ماه پنج کيلوگرم ديگر از ذخاير اکسيد اورانيوم خود را به سوخت هسته‌ای تبديل کند.

ايران بر مبنای توافق شش ماهه ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ به دست آمد، پذیرفت که ذخاير اورانيوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را يا رقيق کرده يا به ميله سوخت تبديل کند.

به دنبال تمديد اين توافق به مدت چهار ماه ديگر در تیرماه امسال، ايران پذيرفت که ۲۵ کيلوگرم ديگر از اکسيد اورانيوم بيشتر غنی‌شده خود را به سوخت هسته‌ای تبديل کند.

اين ميزان يک‌چهارم از ذخاير کلی اکسيد اورانيوم ايران بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، گفت که به دنبال «تائید یا رد» گزارش‌های منتشر شده درباره تغییر در جزئیات توافق ژنو نیست و در عین حال افزوده بود که تغییری در «مفاد توافق ژنو و تفاهمات قبلی» رخ نداده است.

در همان روز عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده اتمی ايران، گفت که مسیر دستیابی به تفاهم هسته‌ای در مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ تا حد زیادی هموار شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، خبر داد که وندی شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا، در صدرهيئتی از ديپلمات‌های ارشد آمريکايی قصد دارد طی هفته جاری «با ارائه استدلال‌هايی قوی» از قانون‌گذاران آمريکايی بخواهد تا از افزودن بر تحريم‌ها عليه ايران چشم‌پوشی کنند.

تنها یک روز بعد اما خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنج‌شنبه، ۱۳ آذر، خبر داد که برخی از اعضای کنگره آمریکا که موافق تحریم‌ جدید علیه ایران هستند، تلاش می‌کنند که با کسب اکثریت لازم، مانع اقدام باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در وتوی احتمالی لایحه تحریم‌ها شوند.

طرفداران تحریم ایران در سنای آمریکا به ۶۷ رای از ۱۰۰ رای نیاز دارند تا آقای اوباما نتواند لایحه آنها را وتو کند.

XS
SM
MD
LG