لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

بودجه نظامی ایران در سال ۹۴ «هفت هزار میلیارد تومان» افزایش یافت


دولت حسن روحانی در دومين بودجه سالانه خود که به مجلس شورای اسلامی ارائه داده و مربوط به سال ۱۳۹۴ است، هزينه‌های دفاعی و بودجه نهادهای نظامی ايران را به طور چشمگيری افزایش داده است.

در اين ميان بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بيش از ۵ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان افزايش، به ۱۷ هزار ميليارد و ۲۸۹ ميليون تومان رسيده است.

از اين رقم، ۱۰ هزار ميليارد تومان سهم قرارگاه خاتم الانبيای سپاه است در شرايطی که سهم اين قرارگاه از بودجه امسال، پنج هزار ميليارد تومان بود.

جدول و ارقام لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ در خبرگزاری تسنيم که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منسوب است، منتشر شده اما اين خبرگزاری نوشته که بودجه ۱۰ هزار ميليارد تومانی قرارگاه خاتم الانبيا، توسط دولت از رديف بودجه جاری ستاد مشترک سپاه خارج و حذف شده است.

اين در حالی است که در جدولی که اين خبرگزاری از رديف بودجه در همين خبر منتشر کرده، بودجه ۱۰ هزار ميليارد تومانی قرارگاه خاتم الانبيا در رديف بودجه ذکر شده است.

بر اساس اين گزارش، مجموع بودجه وزارت دفاع، ستاد مشترک ارتش، ستاد مشترک سپاه، بسيج و ستاد فرماندهی کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران در سال‌ آينده، ۲۸ هزار ميليارد و ۱۶۷ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.

اين رقم در بودجه امسال، ۲۱ هزار ميليارد و ۲۱۷ ميليون تومان بوده است.

اما در جدول منتشر شده توسط خبرگزاری تسنيم، اشاره‌ای به بودجه نيروهای چهارگانه ارتش شامل نيروی زمينی، هوايی، دريايی و پدافند هوايی نشده است.

بنابراين، رقم ۲۸ هزار ميلياردی بودجه نظامی بدون احتساب بودجه ارتش و نيروهای چهارگانه آن است اما تنها آن بخش از بودجه دفاعی و نظامی ايران در سال ۹۴ که برای وزارت دفاع، سپاه، بسيج و ستاد فرماندهی کل نيروهای مسلح پيشنهاد شده، حدود هفت هزار ميليارد تومان يا ۳۲ درصد افزايش نشان می‌دهد.

بودجه ارائه شده توسط دولت ابتدا در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد و پس از ایجاد اصلاحات در آن، به صحن علنی ارائه خواهد شد که در هر دو مرحله امکان افزايش يا کاهش ارقام پيشنهادی دولت وجود دارد.

XS
SM
MD
LG