لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دوشنبه عازم ژنو می‌شود


وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا (راست) و عباس عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا (راست) و عباس عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

روز دوشنبه گروه مذاکره‌کننده هسته ای ایران به ریاست عباس عراقچی و مجید تخت روانچی به شهر ژنو سوئیس می‌روند تا نخستین دور گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت ماهه آغاز شود.

به گفته عباس عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، این دور از گفت‌وگوها به طور رسمی از ۲۶ آذرماه در سطح معاونان وزیران امور خارجه در شهر ژنو سوئیس پیگیری می‌شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران به ایرنا‌‌ گفته‌است که از دو روز پیش از ۲۶ آذر یعنی روزهای دوشنبه و سه شنبه همین هفته، گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات‌های ایران و ۱+۵ در ژنو برگزار می‌شود.

به گفته او، قرار است گروه مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با هیات آمریکایی و نیز سایر هیات‌ها در ژنو داشته باشد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز روز جمعه خبر داد که وندی شرمن، معاون آن وزارتخانه، روز دو‌شنبه و سه‌شنبه پیش رو، ۲۴ و ۲۵ آذر ماه، در ژنو سوئیس، با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند. دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ از روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید رایزنی دوجانبه درباره مذاکره هسته‌ای جاری میان تهران و کشورهای طرف گفت‌وگو با هماهنگی مشاور ویژه اتحادیه اروپا، کاترین اشتون صورت می‌گیرد.

در عین حال قرار است هلگا اشمید، از دیگر مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در روند گفت‌وگوها و معاون خانم اشتون، نیز در این دیدار دوجانبه حضور داشته باشد.

محور این دور از مذاکرات ژنو نیز دیدار و گفت‌وگو با هیات آمریکایی است و طرفین قرار است درباره همه موضوعات مورد اختلاف با یکدیگر مذاکره کنند.

این در شرایطی است که دور پیشین مذاکره ایران و ۱+۵ روز ۲۶ آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین نتوانستند در سوم آذر ماه که دومین مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

از این رو، وزیران امور خارجه ۱+۵ به رغم تایید پیشرفت گفت‌وگوها اعلام کردند که برای رسیدن به توافق جامع نیاز به زمان بیشتری است و تهران نیز با تمدید مذاکرات برای ۷ ماه دیگر موافقت کرد.

بر این اساس، مذاکرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد تا طرفین در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مکتوب کنند.

محور اصلی اختلافات ایران و ۱+۵ ، مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

در همین حال رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با بیان اینکه «از نظر ایران کار تمام شده است و منتظر برخورد غرب هستیم» گفت: «از نظر ایران باید تفاهم یا بر همه موضوعات صورت گیرد یا بر هیچ موضوعی.»

کاظم جلالی روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت که «تیم گفت‌وگو ‌کننده باید بداند که اگر هر چه سریعتر به تفاهم برسند، مفیدتر است.»

به گفته او «در حال حاضر توپ در زمین غربی‌ها و آمریکایی‌هاست و باید ببینیم آنها چطور برخورد می‌کنند.»

فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين و روسيه پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل هستند که سال‌هاست به همراه آلمان گفت‌وگوهای فشرده‌ای را با ايران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی انجام می‌دهند.

این قدرت‌های جهانی نگران آنند که ايران از برنامه اتمی خود برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای استفاده کند. جمهوری اسلامی اما همواره اين ادعا را رد کرده است.

گفت‌وگوهای اتمی ايران که به نتيجه نهايی نرسيده است، تا ۱۰ تير سال ۱۳۹۴ تمديد شده است.

فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه، روز يک‌شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۲، چهار شرط را برای توافق هسته‌ای با ايران مطرح کرد.

«توقف غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم، کنترل بين‌المللی بر تمامی تاسيسات هسته‌ای ايران، کاهش ذخاير اورانيوم غنی‌شده و توقف فعاليت تاسيسات آب سنگين اراک»، چهار شرطی بود که از سوی رئيس جمهور فرانسه مطرح شد.

XS
SM
MD
LG