لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

وندی شرمن در ژنو با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند


وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید وندی شرمن، معاون موقت آن وزارت‌خانه، روز دو‌شنبه و سه‌شنبه پیش رو، ۲۴ و ۲۵ آذر ماه، در ژنو، سوئیس، با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند. دور بعدی مذاکرات اتمی میان ایران و ۵+۱ از روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رایزنی دوجانبه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای جاری میان تهران و کشورهای طرف گفت‌وگو که هماهنگی آن با مشاور ویژه اتحادیه اروپا، کاترین اشتون است، صورت می‌گیرد.

در عین حال قرار است هلگا اشمید، از دیگر مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در روند مذاکرات و معاون خانم اشتون، نیز در این دیدار دوجانبه حضور داشته باشد.

پس از دیدارهای دوجانبه، وندی شرمن به مذاکرات گروهی ایران و ۵+۱ می‌پیوندد.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، اعلام کرده بود که ادامه مذاکرات اتمی، از ۲۶ آذر در ژنو از سر گرفته می‌شود.

این نخستین دیدار طرف‌ها پس از آن است که برای دومین بار مهلت مذاکرات را در روز سوم آذر ماه، و برای هفت ماه دیگر، تمدید کردند.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته گفت بخت رسیدن به توافق اتمی با ایران کم‌تر از ۵۰ درصد است اما مذاکرات هنوز ارزش پیگیری دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز پیش از آن گفت بود واشینگتن همچنان تلاش خواهد کرد که در ماه‌های پیش رو با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد، هرچند مشخص نیست که ایران از فرصت مذاکرات استفاده خواهد کرد یا نه.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ابراز خوشبینی کرده است که گفت‌وگوهای اتمی به «پايان موفقيت‌آميز خود نزديک شده است».

وندی شرمن، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، در میانه آبان، به جای ویلیام برنز، به سرپرستی معاونت وزیر خارجه آمریکا انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG