لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

اوباما: بازگرداندن کره شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم بررسی می شود


به دنبال حمله سايبری به شرکت «سونی پيکچرز»،‌ باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، گفته است موضوع قرار دادن دوباره نام کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروريسم بررسی می شود.

باراک اوباما در گفت وگو با شبکه تلويزيونی «سی ان ان» که روز یکشنبه ۲۱ دسامبر پخش شد، تصريح کرده است: چنين تصميمی پس از بررسی اتخاذ خواهد شد.

با اين حال رييس جمهوری آمريکا حمله سايبری به شرکت «سونی پيکچرز» را «خرابکاری اينترنتی» توصيف کرده و گفته است، چنين حمله ای، اقدام جنگی محسوب نمی شود.

اين در حالی است که کره شمالی دست داشتن در حمله سايبری به شرکت سونی پيکچرز را رد کرده است.

فيلم کمدی «مصاحبه» که توسط «سونی پيکچرز» ساخته شده است درباره نقشه قتل کيم جونگ اون، رهبر کره شمالی، توسط دو خبرنگار با همکاری سازمان «سيا» است و قرار بود که اين فيلم در روز کريسمس اکران شود. اما به دنبال دريافت پيام های تهديد اميز،‌ «سونی پيکچرز» اعلام کرد که اکران فيلم «مصاحبه» را به تعويق انداخته است.

باراک اوباما با اين حال تصريح کرده است که کليه اسناد و مدارک در خصوص بازگرداندن کره شمالی به فهرست کشورهای حامی تروريست مورد بررسی قرار می گيرد.

رييس جمهوری آمريکا گفته است:منتظر خواهم ماند تا نتيجه اين تحقيقات مشخص شود.

کره شمالی بيش از دو دهه در فهرست کشورهای حامی تروريست آمريکا قرار داشت و در سال ۲۰۰۸ به دنبال توافقی هسته ای از اين فهرست خارج شد.

آمريکا روز شنبه از چين برای همکاری به تحقيقات در خصوص حمله سايبری به شرکت سونی پيکچرز کمک خواست.

مارک استور، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا روز شنبه گفته بود که واشينگتن مطمئن است کره شمالی عامل اين حمله سايبری بوده است.

وی اضافه کرده است: اگر کره شمالی می خواهد در اين زمينه همکاری کند، مسئوليت اين حمله را پذيرفته و خسارات وارد شده به سونی پيکچرز را جبران کند.

در همین حال، کاخ سفید از تصمیم «سونی پیکچرز» برای یافتن راهی برای اکران فیلم «مصاحبه» استقبال کرده است.

اریک شولتز، معاون سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده، روز جمعه گفته بود که «مردم خود باید تصمیم بگیرند که دوست دارند به تماشای فیلم بروند یا نه».

آقای شولتز در عین حال گفته است دولت آمریکا تا وقتی که شرکت سونی تصمیم به نمایش ندادن فیلم کرد، هرگز با آن در مورد پخش فیلم صحبتی نکرده است.

XS
SM
MD
LG