لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

روسیه: بحران سقوط ارزش روبل به پایان رسید


آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز پنجشنبه، چهارم دی ماه اعلام کرد که این کشور بحران سقوط ارزش پول ملی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، این مقام دولت روسیه در جلسه مجلس شورای فدراسیون پارلمان روسیه گفت که افزایش نرخ بهره به منظور تثبیت اوضاع در بازار ارز صورت گرفته است.

آقای سیلوانوف سپس افزود: «به عقیده ما بحران ارزی پشت سر گذاشته شده و روبل در حال حاضر در حال تقویت شدن است.»

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که رسانه‌ها از کاهش ذخایر ارزی روسیه خبر می‌دهند، امری که بدترین بحران اقتصادی روسیه از سال ۱۹۹۸ تبدیل شده است.

سقوط شدید قیمت نفت که ستون فقرات اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد و تحریم‌های غرب علیه این کشور به دلیل بحران اوکراین، که امکان وام گرفتن شرکت‌های روسی از بازارهای غربی را تقریبا ناممکن کرده است، موجب سقوط شدید ارزش روبل در برابر دلار شده است.

ارزش روبل در هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید. هر چند که در روزهای اخیر به دنبال برخی تدابیر مقام‌های روسیه از جمله افزایش سود بانکی از ۱۰.۵ درصد به ۱۷ درصد و اعمال محدودیت‌هایی بر صادرات غلات و کنترل سرمایه‌های غیررسمی، قیمت روبل دوباره افزایش یافته است.

سیلوانوف همچنین خاطرنشان کرد در صورتی که وضعیت پایدار در بازار ارز ادامه پیدا کند نرخ بهره دوباره کاهش خواهد یافت.

موسسه رتبه‌بندی اعتباری استاندارد اند پورز این هفته در خصوص کاهش رتبه اعتباری روسیه تا ماه ژانویه به دلیل وخامت سریع انعطاف پولی این کشور هشدار داده بود.

در تلاش برای پیش‌گیری از کاسته شدن رتبه اعتباری روسیه مقامات این کشور تماس‌هایی با سازمان‌های رتبه‌بندی مالی به منظور توضیح اقدامات دولت انجام داده‌اند.

از اواسط ماه دسامبر سقوط ارزش روبل در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان، به بالاترین حد خود رسید. نرخ دلار از۳۰-۳۵ روبل در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به ۸۰ روبل افزایش یافت. در چند روز گذشته روند کاهش ارزش روبل متوقف شد و امروز هر دلار آمریکا با ۵۲ روبل معامله شد. فشار دولت به صادرکنندگان برای فروش ارز نیز در احیا ارزش روبل موثر بوده است.

هفته گذشته، ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه برای نخستین بار از ماه اوت ۲۰۰۹ به میزان ۱۵.۷ میلیارد دلار کاهش یافت و به زیر ۴۰۰ میلیارد دلار رسید. این ذخایر در آغاز سال جاری معادل ۵۱۰ میلیارد دلار بود.

بسیاری از کالاهای مصرفی در روسیه از طریق واردات تامین می‌شود و به همین جهت کاهش ارزش روبل باعث افزایش تورم شده است.

آندری بلوسوف، مشاور اقتصادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، امروز اعلام کرد که نرخ تورم در روسیه برای نخستین بار پس از بحران جهانی اقتصادی ۲۰۰۸ دو رقمی شده و به عدد ۱۰.۴ درصد رسیده است و ممکن است تا پایان ماه جاری به ۱۱ درصد نیز افزایش یابد.

موسسه رتبه‌بندی اعتبار مالی مودیز این هفته هشدار داد که به دلیل سقوط قیمت نفت و کاهش ارزش روبل، رشد اقتصادی روسیه ممکن است در سال ۲۰۱۵ به منفی ۵.۵ درصد و در ۲۰۱۶ به منفی ۳ درصد کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG