لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

روسیه: در قبال تحریم های جدید واکنش نشان می دهیم


سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، روز شنبه ۲۲ آذر، گفته است که مسکو در صورت اعمال تحريم های جديد از سوی آمريکا بر سر بحران اوکراين،‌ از خود واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کنگره آمريکا لايحه تحريم های جديدی را عليه شرکت های اسلحه سازی روسيه و نيز سرمايه گذاران در پروژه های نفتی با فن آوری بالا آماده کرده اما باراک اوباما، ‌رئيس جمهوری آمريکا،‌ هنوز آنها را امضا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سناتور باب کراکر، پيشنهاد‌دهنده اين لايحه، با انتقاد از تاخير دولت آمريکا آن را «واکنش کند دولت در مقابل تهاجم روسيه به اوکراين» توصيف کرده است.

بر اساس اين گزارش،‌ قانونگذاران آمريکايی همزمان، قانون کمک نظامی به اوکراين از جمله ارسال سلاح‌ را تصويب کردند. اين قانون، آقای اوباما را به ارسال تسليحات ملزم نمی‌کند اما به او اجازه می‌دهد تا کمک‌ های تسليحاتی مانند سلاح‌های ضد تانک، مهمات و پهپادهای تجسسی - عملياتی را در اختيار اوکراين قرار دهد.

وزارت دفاع آمريکا ماه گذشته ميلادی اولين سامانه رادار ضد خمپاره از مجموعه ۲۰ سامانه سفارش داده شده را به اوکراين تحويل داد.

در همين حال،‌ سرگی ريابکوف،‌ معاون وزير خارجه روسيه، به خبرگزاری اينترفکس گفت: ما اين تحريم ها را بدون پاسخ نخواهيم گذاشت اما توضيحی در مورد نوع اقدامات روسيه نداد. پيش از اين،‌مسکو در واکنش به تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه اشخاص حقيقی و حقوقی اقدام به محدود کردن واردات غذايی از کشورهای غربی کرده بود.

به نوشته رويترز، مناسبات روسيه و آمريکا پس از پايان جنگ سرد در پايين ترين سطح خود قرار دارد زيرا مسکو حدود ۹ ماه پيش شبه جزيره کريمه را به خود منضم کرد و از آن زمان از جدايی طلبان هوادار روسيه در شرق اوکراين حمايت کرده است.

بر اساس اين گزارش، ‌غرب می گويد مدارک محکمی در دست دارد که روسيه، جدايی طلبان شرق اوکراين را مسلح می کند اما مسکو اين اتهام را رد می کند.

در همين حال، ‌به گزارش سايت راديو صدای روسيه،‌ وزارت خارجه اين کشور در بيانيه ای با اشاره به تحريم های اقتصادی و فشارهای نظامی عليه روسيه اعلام کرد که اين تحريم ها بی فايده هستند و آن کشور تحت هيچ عنوانی زير آنچه که «سلطه آمريکا» ناميد، نخواهد رفت.

آمريکا در ماه سپتامبر سال جاری ميلادی برخی از مقام‌های دولتی و شرکت‌های روسی را تحريم کرد. به گفته کارشناسان، اين تحريم‌ها به اقتصاد روسيه آسيب زده و باعث کاهش ارزش برابری روبل- واحد پول روسيه- در برابر دلار شده است. روبل طی ماه‌های اخير تا ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG