لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

سخنگوی ارشاد توضیح داد: شجریان نیازی به عذرخواهی ندارد


سخنگوی وزارت ارشاد در توضیح اظهارات قبلی خود مبنی بر لزوم عذرخواهی محمدرضا شجریان اعلام کرد که از حضور ایشان در صحنه هنر استقبال می‌کند و مشکل این هنرمند نه به وزارت ارشاد، بلکه به نهادهای دیگر مربوط می‌شود.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی، در گفت‌وگویی با روزنامه «مردم امروز» چاپ تهران با اشاره به این‌ که برخی مسائل در حیطه تصمیم‌گیری وزارت ارشاد نیست،‌ گفت: «محمدرضا شجریان به عنوان چهره هنری هیچ مشکلی ندارد و اگر سایر نهادهای ذی‌ربط منعی برای ایشان قائل نشوند، ‌وزارت ارشاد نیازی به عذرخواهی ندارد.»

این اظهارات آقای نوش‌آبادی در حالی است که او چند روز پیش در یک نشست خبری اعلام کرده بود که ‌«نوع رفتار‌های محمدرضا شجریان در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است».

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین گفته بود: «نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند.»

اما آقای نوش‌آبادی در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه مردم امروز، مشکلات سیاسی و امنیتی را اصلی‌ترین مسئله ممنوع‌الکاری محمدرضا شجریان در ایران دانسته و گفت: «ما نهادی نیستیم که این گونه شرایط را بررسی کنیم و برای مجوز دادن از نهادهای دیگری استعلام می‌کنیم.»

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد، «‌اگر آقای شجریان خودش در جهت منع مشکلاتی که وجود دارد بکوشد، این وزارتخانه از حضور ایشان استقبال می‌کند.»

در همین رابطه،‌ چند روز پیش داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی، اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد درباره محمدرضا شجریان را «عجیب» و «جفا به حق موسیقی» دانسته و از مسئولان خواسته بود که با احتیاط بیشتری درباره او سخن بگویند.

آقای پیرنیاکان در سخنان خود گفته بود: «متاسفانه سال‌هاست که در مقابل شجریان، موضع اشتباهی گرفته شده است. من فکر می‌کنم که این مشکلات از دست آقای روحانی و وزیر ارشاد هم خارج است و دیگران با شجریان مشکل دارند.»

در بحبوبه سرکوب‌ معترضان پس از انتخابات سال ۸۸ در ایران، محمدرضا شجریان ترانه «زبان آتش» (تفنگت را زمین بگذار) را منتشر کرد که هواداران جنبش سبز چندین کلیپ برای آن ساختند.

آقای شجریان همچنین در چندین مصاحبه به انتقاد از برخورد حکومت با معترضان پرداخت.

به دنبال این موضع‌گیری، او در آبان سال ۸۸، هنگام بازگشت به ایران توسط ماموران امنیتی مستقر در فرودگاه امام خمینی تهران به مدت دو ساعت و نیم بازجویی شد.

این خواننده مشهور ایرانی روز ۱۶ شهریور امسال در یک نشست خبری گفته بود که امیدوار است موسیقی راه خودش را باز کند، در دولت جدید شرایط خوبی فراهم شود و «حداقل به ۱۵ سال قبل بازگردیم».

محمدرضا شجریان پیشتر اعلام کرده است که اگر شرایط مهیا شود پس از پنج سال که کنسرتی در ایران نداشته است به صحنه باز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG